15 november, 2011

Mitt kökmässan 2011 - pressfrukost och en Sverigeresa

Mitt kökmässan startade med sedvanlig pressfrukost för min del. Jens Dolk och Tommy Myllymäki underhöll och berättade om sin resa "Sverige runt på en tallrik". Där de vill lyfta fram stoltheten i vår svenska mat. Turister vill inte äta pasta när de kommer hit utan kalops som Tommy Myllymäki uttryckte det.

Menyn de skapat vid nedslagen i vårt långsmala land har varit baserade på råvaror runt trakten. Resan var att "göra restaurang, göra TV och göra seminarium". Ett program som jag totalt missat i sommar. Men det vi fick på vår tallrik var några smakprov från resan. Mycket svenskt vin finns sa Jens Dolk - men vi har bara gjort vin i 12 år i Sverige. Och erfarenheten kan inte vara så stor då man bara har chans att lära sig en gång per år.

Vi får smaka ett vin från Kullahalvöns vingård med druvan Solaris som står ut med det svenska bistra klimatet. Snaps med vodka kryddad med gransirap är nog det som jag verkligen känner igen mig i då jag gör gransirap då och då. Har ett litet lager i kylskåpet som nog ska bli snaps till jul. Den här Gran Zirupen kommer från Eva i Krokom och kan verkligen rekommenderas. Lent, lite sött och en spännande smak...

Sivans ost - är det någon som inte hört talas om den säger Tommy skämtsamt? Jo, den har iallafall jag hört talas om då mina nära vänner ett tag tänkte sig att arbeta med henne. Så visst har jag hört om ensillage som ger sporer så att det inte går att göra ost enligt Sivan. En annan sak som killarna nämner är att det är svårt att köpa ost i 100 g förpackning i Sverige - det gör vi ju med utländsk ost i större utsträckning. Något som jag själv inte tänkt på.

Kalix löjrom på en bädd av potatismos ligger i ett litet glas. Att det är mandelpotatiskräm går mig dessvärre förbi...Snarare noterar jag att om löjromen kommer från trakten mellan Haparanda och Piteå får den benämnas Kalixlöjrom - en ursprungsbeteckning - lika viktig som Champagne bara kommer från Champagne.

Isterband, det så typiskt svenska, är Sveriges svar på italienska salsiccian. Skinka från Domtagris och lite Gränna knäcke. Smakerna är många och varierade och slinker ner tillsammans med veteöl. Jens berättar att det runtom i Sverige finns många små bryggerier - jag skulle vilja veta mer om dem.

En klick smör med mycket arom från Vallmobackens mejeri. Smör bedöms utefter salthalt och syra. Precis bredvid smöret ligger svenskframställt salt - saltet heter Storm - men varför det fått sitt namn är en historia som jag berättar en annan gång.


Fler bloggare om mässan
Matmässan mitt kök 2011 hos Bara en kaka till
Skralt utbud av grön mat på mitt kökmässan av Pinto
Mitt kökmässan av Taste by Louise
Rapport från Mitt kök av Aqua Vitae - Magnus Reuterdahls vinblogg
Mitt kök och en köttlektion på AG
Landleys kök med en massa bilder från mässan


För kul
Karta över vinvägen i Skåne.

Massa info om svenska bryggerier

2 kommentarer:

vinotinto sa...

Tack för länken :)

Magnus Reuterdahl

Kinna Jonsson sa...

Så gärna. Skriver inte så mycket vin men något kommer i veckan. Björksavsskumpan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...