28 november, 2011

Lax med fetaosttäcke och soltorkade cocktailtomater

I receptet nedan har jag använt Fontanas fetaost, cocktailtomater i olja och fin olivolja från Fontana. Oreganon har jag fått från en grekinna från Kalamata. Tilläggas kan att burken med cocktailtomaterna tog slut jättefort då jag åt dem med sked direkt ur burken...Samma sak med Kalamata oliverna som är en av mina favoriter.



Lax med fetaosttäcke

1 person
200 g lax utan skinn
1/4 paket fetaost
3 kalamataoliver med kärnor
3 soltorkade cocktailtomater
1/2 tsk grekisk oregano
salt och peppar ur kvarn
Fin olivolja

Lägg laxen i en ugnsfast form. Lägg gärna den tunna delen upp på den tjocka så att de täcker varandra lite för att få en jämnare gräddning och slippa torr lax. Kärna ur oliverna. Blanda smulad fetaost, hackade oliver, soltorkade cocktailtomater och torkad oregano. Salta och peppra laxen lätt. Lägg över fetaostmassan. Baka laxen i 200°C i ca 15 min.
Servera med klyftpotatis. Om potatisen är delad i tunna klyftor tar det lika lång tid att grädda dem som det tar att baka laxen. Till potatisen har jag använt neutral rapsolja, salt och peppar.

Här har jag använt Fontanas produkter från Grekland och skriver om det för att jag vill, då jag gillar produkterna och företaget. Tilläggas kan ju att jag som bloggare fått produkterna för att testa dem och det står mig fritt att skriva om dem eller inte och skriva vad jag vill.

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Mums, detta får bli vår middag ganska snart!

Kinna Jonsson sa...

Vad roligt! Jag gillar fetaost på lax. Någon på mitt gamla jobb som tipsade tror jag. Har du testat det förut?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...