26 november, 2011

Enkel omelett med zucchini och fetaost

Fetaost är lättanvänt och man behöver inte begränsa sig och tänka att det ska serveras helt kallt. Osten kan även serveras tiède dvs bli lite ljummen eller t o m i varm i sällskap med andra ingredienser. T ex är det väldigt gott att smula feta över en zucchiniomelett, baka lax med ett täcke av fetaost eller i pasta tillsammans med rostad paprika. Helst använder jag Fontanas fetaost från Grekland då jag föredrar äkta genuin, saltsyrlig smak. Det finns många olika sorters fetaost, ekologisk, buffalo, original osv. Jag blev smått överraskad. Min favorit blev genast buffalo fetan som är riktigt kraftig i smaken. Sambon var inte riktigt lika övertygad. Men så har han lärt sig äta feta, getost, koriander och en massa andra saker sedan han träffade mig.

I våras hade jag ett uppdrag för Svenska ägg. Plöjde igenom en hel del fakta om ägg och lärde mig att ägg innehåller de flesta näringsämnen och mineraler förutom C-vitamin. Det är ett av de livsmedel som innehåller nästintill allt man behöver för att få dagsbehovet täckt av olika nyttigheter. Rätt fantastiskt. I en omelett kan man därför tillsätta en grönsak eller äta en sallad till och man har tillgodosett kroppens dagsbehov på ett enkelt sätt. För en extra guldkant så använder jag ibland lite extra ingredienser som tomatskivor eller som i det här fallet zucchini och fetaost.

Så en enkel vardagslunch kan bestå av saker som man ofta har hemma.

Omelett med fetaost och zucchini
1 port
1/4 normalstor zucchini
2-3 ägg
1-2 msk vatten eller grädde
1/4 paket fetaost

Fräs lite smör, lägg i skivad zucchini i pannan. När zucchinin är lätt gyllene och mjuk häller man över omelettsmeten. Låt omeletten stanna. Smula över fetaosten strax före servering så att den blir lite ljummen, tiède.


Här har jag använt Fontanas produkter från Grekland och skriver om det för att jag vill då jag gillar produkterna och företaget. Tilläggas kan ju att jag som bloggare fått produkterna för att testa dem och det står mig fritt att skriva om dem eller inte och skriva vad jag vill.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...