06 oktober, 2011

Panade med musslor

Varför inte använda nyttiga skaldjur nu på hösten när de är som bäst?
Och det är inte bara en moules marinière som är god utan jag tycker att man kan variera sig med olika rätter. Här vill jag tipsa om ett gott drinktilltugg med en sk panade.

Panade är en tjock smet eller gröt som fungerar som ett bindemedel för andra ingredienser. En panade är en utmärkt sak för att ta hand om rester från en middag. Bindemedlet är en mix av brödsmulor, mjöl, ris eller liknande med vatten, mjölk, buljong, smör eller äggulor. I det här fallet är det smör och crème fraiche som mixats med musselkött och lite grönsaker.

Såhär gör du

  1. Rengör musslorna väl.
  2. Avlägsna tunga musslor som kan innehålla sand,
  3. Ta bort eventuellt skägg från musslorna med en liten kniv.
  4. Fräs finhackad lök och finhackade morötter i smör.
  5. Tillsätt lite vätska och koka musslorna tillsammans med blandningen under lock tills musslorna öppnar sig.
  6. Ta ur musselköttet ur skalen, mixa med löken och morötterna.
  7. Tillsätt vitlök, persilja, smör, creme fraiche och ströbröd så det blir en relativt fast smet.
  8. Lägg tillbaka smeten i musselskalen.
  9. Strö över timjan, ströbröd och parmesanost.
  10. Gratinera i het ugn under salamander eller grillen.
  11. Servera varma/ljumna.
Rätten serverades på Kosters Trädgårdar och var mycket uppskattad.

8 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Å, panerade blåmusslor, DET var länge sedan. Tack för tipset!
Hälsningar från fröken Dill

Sandra Drömkaka sa...

Jag har aldrig smakat musslor, men blir ändå sugen då jag ser bilden och ingredienserna! :)

Förresten, titta in på min blogg om du är sugen på att få gratis choklad hemskickad! Jag har en massa choklad jag ska dela ut :) !

Helena Ljunggren sa...

Det där lät sannerligen riktigt gott! Musslor är en stor favorit!

Kinna Jonsson sa...

Fröken Dill - visst är det så att man kan glömma de små godingarna.

Sandra - tack för erbjudandet

Helena - en favorit hos oss också.

görel sa...

Det här bokmärker jag direkt, vilken utmärkt smårätt!

Anonym sa...

Åh hade velat göra, men är urusel på att göra saker utan måttangivelser. pls pls pls kan man få en fingervisning?

Tove

Kinna Jonsson sa...

Tove - det var inte jag som gjorde den här rätten. Ska se om jag kan återskapa den och återkomma.

Anonym sa...

Tackar!
Tove ;D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...