09 november, 2011

Äppelprovning i Kivik

En fantastisk doft av äpplen slår emot mig när jag kliver in i den lilla obemannade gårdsbutiken i Kivik. Närmare Olofsbergs gård där Per Grytzell med fru är verksamma.

På en bänk innanför dörren står äpplen på fat uppradade. Varje äppelsort är representerad och små skalknivar ligger bredvid för att man ska kunna provsmaka. Ett äpple är syrligt, ett är sött och ett smakar som barndomens äpplen i farmors trädgård. Längre in i rummet finns påsar med olika vikt redo att bäras hem.

En sort har en lapp på sig att det är matäpplen. Bra till matlagning alltså. Förutom äpplen finns också päron. Vid en sort står det att den är fin att koka in i sockerlag.

På en liten skylt ovanför äpplena finns det också beskrivet hur man arbetar med biologisk bekämpning och använder feromoner i odlingarna för att bli av med äppelväckare. Här kan du läsa mer om äppelodling i ett blogginlägg som jag skrivit för Lantmännen tidigare i höst.

1 kommentar:

Fröken Dill sa...

Fantastiskt!
Själv våndas jag över att de sena äppelsorterna kräver sydlig växtzon. Älskar Ingrid Marie, men de är tveksamma i zon 4... Nu får jag hoppas på mitt nysatta Åkerö-träd istället.
Hälsar fröken Dill

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...