27 september, 2011

Nu är det skaldjursresa på gång igen.

Laddar inför helgen. Gummistövlarna är med från landet. Vantar, mössa och oljerock framtagna ur garderoben. I helgen blir det hummerfiske på Västkusten och det ska bli så kul. Det är Västgötska turistrådet som bjuder in matbloggare och andra matmänniskor som t ex Monika Ahlberg att fiska hummer och besöka Kosters trädgårdar.

Vi kommer att få laga mat två och två och skapa recept med höstens råvaror och självklart med skaldjur. En utmaning för den som inte är självklart Västkustbo tycker jag. Förra gången vi var på skaldjursresa fick vi havskräftor i korgen. Duktiga Jennie Benjaminsson, Kalasgott (som ni såg i Sveriges Mästerkock) hade full koll på skaldjuren och visade mig hur man tog sig an de små läckra djuren.

Och jag kommer förstås att prata syltrecept med Helena på Kosters trädgårdar då hon är engagerad i ett projekt som heter Äkta sylt. Ska bli skoj och jag kollar redan varför hon är kritisk till citronsyra...och jag kan förstå det.

Vill du följa mig och de andra nästa helg kikar du på Twitter och hashtagen #expvast eller följer mig på @kinnajonsson.

Mer om hummerpremiären kan du läsa om på Västsvenska turistrådets blogg.

Gör en skaldjursresa själv! All info du behöver finns här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...