15 september, 2011

Knäckig äppelkaka med kardemumma

Åhå, det här blev en överraskning. Den vanliga äppelkakan blev uppiffad med lite kardemumma och blev en helt ny rätt. Så gott!

Receptet kommer från min "svärmor"s släkting och egentligen är det bara en receptskiss. Det trevliga är att det översta lagret blir knäckigt.

Nu på hösten passar jag på att också plocka olika svenska äpplen ur lådorna i affären. Äpplena har olika smaker, sötma och syra och tillsammans blir det läckert i äppelkakorna. Idag fanns Alice, Gravensteiner och några fler sorter som jag inte kände igen. Knepet kommer från min mamma Märtha som är en mästare på att uppfinna nya saker i köket.

Äppelkaka
ca 400 g äpplen i tunna skivor (skalade eller inte skalade äpplen)
3/4 dl mjöl
3/4 dl socker
tunna skivor smör (använd osthyvel)
kardemumma (var inte snål)

Svenska äpplen har tunna skal och behöver egentligen inte skalas men se till att ta bort kärnhus och fluga. Lägg äppelskivorna i en ugnsfast form. Strö över stött eller malen kardemumma. Sedan mjöl/sockerblandningen. Hyvla tunna skivor med smör över. Sätt in i ugnen på 225°C tills äpplekakan fått fin färg.
Idag serverade vi med Rysk Youghurt från Lindahls men en klick vispgrädde eller lite vaniljglass blir superbt till.

Uppdaterat med exakta mängder på socker och mjöl.

3 kommentarer:

BM sa...

Åh, vilket härligt recept!! Tack snälla :)
Om jag ska göra den i långpanna, hur mycket socker och mjöl uppskattar du att det behövs?
Kram BM

Kinna Jonsson sa...

BM - tack för din fina kommentar. Här har jag uppdaterat receptet.

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Mums!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...