10 september, 2011

Grillade aubergineknyten med basilika

En riktig liten goding blev den här rätten. Anledningen till att jag gjorde den var att jag dels haft väldigt mycket egenodlad basilika som nästan växt ifrån mig i sommar och dels en underbar bok som jag fått i present av min svägerska. Boken innehåller bara basilika recept och heter rätt och slätt Basilika. (boken är tyvärr slut på förlaget så jag bjuder på receptet här). Rätten blev lite av en räddning när man gjort tomat-mozzarella sallad flera gånger och vill komma på något roligare.

Den enda utmaningen med rätten var att de långa fina auberginer som boken hänvisar till antagligen endast finns i sydfrankrike och inte våra breddgrader. Jag kan inte påstå att knytena hållit ihop något särskilt bra någon av gångerna jag gjort rätten. Fuskat har jag också gjort då jag inte ens orkat ta fram grillen utan lagt dem i stekpanna ena gången och testat att ha dem på långpanna i ugnen andra gången. Tror dock att smaken blir lite mera fulländad om man gör som receptet beskriver och grillar dem.

Rekommenderar att prova det i vilket fall som helst för det var jättegott och fräscht vegetariskt.

Knyten med aubergine och basilika
4 portioner
2 stora och långa auberginer
225 g mozzarellaost
2 plommontomater
16 stora färska basilikablad
2 msk olivolja
salt och malen svartpeppar
rostade pinjefrön och rivna basilikablad till garnering

Tomatdressing
4 msk olivolja
1 tsk balsamvinäger
1 msk puré av soltorkade tomater
1 msk citronsaft

Avlägsna stjälkarna från auberginerna och skär dem på längden i tunna skivor. Koka upp en kastrull med lättsaltat vatten och koka aubergineskivorna i ca 2 minuter, tills de mjuknar. Låt rinna av och torka sedan med hushållspapper.

skär mozzarella-osten i 8 skivor. Skär varje tomat i 8 skivor, räkna inte ändarna.

Tag två aubergineskivor och lägg dem ovanpå varandra i form av ett kors. Placera en tomatskiva i mitten, salta och peppar, lägg till ett basilikablad, följt av en skiva mozzarella, ännu ett basilikablad, en tomatskiva och lite mer salt och peppar. Vik aubergineskivornas kanter kring mozzarella- och tomatfyllningen till ett litet knyte. Gör sammanlagt 8 knyten. Lägg dem på en bakplåt och ställ svalt i ca 20 minuter.

Gör i ordning tomatdressingen. Blanda olivolja, vinäger, puré av soltorkade tomater och citronsaft i en skål. Avsmaka.

Förvärm grillen. Pensla knytena med olivolja och grilla i 5 minuter på vardera sidan, tills de är gyllene. Servera dem heta, med dressingen, pinjefrön och basilikablad.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...