07 september, 2011

6 tips för hur du använder paprika

Får paprikor av grannarna. Behöver din hjälp. Nu vet jag inte vad jag ska göra med alla paprikor. Ja, så skrev min syster i ett mail för ett par dagar sen. Hon bor i Frankrike och har just nu överflöd på paprikor och tomater.

Paprika är en favorit när det är säsong. Men ack så dyr när det är vinter. Därför gör jag olika saker med dem nu när de är relativt överkompliga i pris, för att behålla lite av sommaren. Här är mina bästa tips listade.

Paprikorna kan du
  • kärna ur och skiva som de är. Frysa i burkar till vinterns grytor

  • ugnsbaka tills de är nästan svarta och dra skalet av dem. Går att frysa.
    Gott till pasta, eller m olivolja och vitlök som aperitif.

  • Chili Con carne

  • Ratatouille med paprika och tomater till vintern
    Går att frysa. Raratouille använder jag som den är på kotlett eller så mixar jag den till en grönsakssås eller soppa som kan förgyllas med en klick creme fraiche och bli lite extra fyllig.

  • Fylld paprika med köttfärs och ost

  • Paprika kan man alltid servera som drinktilltugg med en dip.


Som du förstår räcker inte de här tipsen på långa vägar. Har du några fler tips att dela med dig av vore det toppen?

3 kommentarer:

Niklas sa...

Tack för tipsen! Inlagd paprika?

Kinna Jonsson sa...

Inte min starka sida. Har aldrig lagt in det eftersom det inte är något jag använder så mycket. Gör du?

Om man Googlar lite finns det recept men i äldre böcker som jag har som referenslitteratur finns det inte med.

Freedomtravel sa...

Jag älskar paprika och använder det till ungefär allt. Fast jag är inte alls bra på att frysa in och sånt där...
Paprika är ju supergott i alla grytor: köttfärsgryta, köttgryta, fiskgryta...
Och så är ju paprika alltid gott i ugn. I stora bitar tillsammans med kycklingklubbor, potatis, lök, vitlökar och svarta oliver t.ex.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...