26 augusti, 2011

Vacker efterrätt - Sommarparfait

Inte alls mitt eget recept utan något som kommer från Halv-åtta hos mig. Men jag gillade efterrätten så mycket och den intogs tillsammans med mycket kärlek i en vacker trädgård på österlen. Jag kan bara inte låta bli att skriva om den.

Min vän som lagade till och lade upp sa att hon inte var bra på det. Tvärtom tycker jag. Hon var en mästare och tillika skapade hon en stämning i sin trädgård med en vacker matta, vit trädgårdsmöbel och uppvuxna sköna äppelträd. Bättre sommarminne kan man inte ha med sig in nu när det går mot lite mörkare tider och kyligare väder.

Sommarparfait

3 äggulor
3/4 dl socker
vispas

2 dl grädde
lite socker
ev vaniljsocker
vispas

blanda varsamt samman vispade äggulor och grädde
frys ner i portionsformar minst 3 timmar
tina upp i kylskåp 30 min före servering
serveras med rejäla strängar med kakao/vaniljsocker/kaffepulver och
ett halvt äggskal med Xanté päroncognac eller annan smakfull sprit!!

Spriten jag fick var Amarula själv tog hon konjakt. Båda passade förträffligt.

4 kommentarer:

Anne-Line sa...

Åh så stolt jag blir!

Tack för alla fina minnen vi har skapat tillsammans käre vän!

Anne-Line

Kinna sa...

Ja och det här var ett. Vilken underbar dag och kväll!

Anne-Line sa...

Och ännu en härlig kväll tillsammans påskaftonen som gick!

Tack för att ni delade högtiden med oss i Onslunda!

Anne-Line et al

Kinna Jonsson sa...

Tack själv! Skriver snart om igårkväll. kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...