26 juli, 2011

Turkiskinspirerade biffar och citrondoftande bulgursallad

Nu har jag gjort samma rätt två dagar i rad och blev så bra att jag glömde ta bild båda gångerna. Hoppas du känner dig inspirerad ändå att göra det här för det blev galet gott!

Tack vare att jag inte hittade min tahini fick de turkiska kvinnolåren en ny skepnad. Första dagen gjorde jag på gehör och memorerade vilka ingredienser jag haft i. Andra dagen skrev jag ner för att kunna gå tillbaka och göra om rätten när andan faller på. Vill man grilla de avlånga biffarna går det bra. En riktigt sommardoftande fräsch bulgursallad passade perfekt i smaken till.

Turkiskinspirerande avlånga biffar
1 burk krossade tomater
1/2 gul lök
ca 500 g nötfärs (eller lammfärs)
2 tsk kanel
2 torkade chilis
1 krm cayennepeppar
1 vitlöksklyfta
2-3 tsk salt

Koka ihop krossade tomater med 1/2 hackad lök och låt svalna. Använd ca 2/3 av innehållet. Blanda alla ingredienser till en smet. Forma avlånga biffar som är ca 8-10 cm. Hetta upp olja i en stekpanna och stek dem runt om.


Bulgursallad
2 personer
Bulgur för drygt 1 portion
1 tomat
1/2-1 citron
rejält med persilja (salladen ska bli grönaktig)
salt

Koka bulguren och låt svalna. Dela tomaten, ta ur kärnhuset och hacka den i fina tärningar. Hacka persiljan. Pressa citronen och ta bort kärnorna. Blanda allt och smaka av med salt.

5 kommentarer:

LeChef sa...

Hej! Jag har just lagt upp sidan Receptplatsen.se och letar lite matintresserade att hjälpa fylla på med recept osv. Länkar gärna till din blogg från sidan eller lägger till en artikel om du vill skriva en.

Receptplatsen.se kommer även ha en iPhone och Android app för att organisera sina recept, kokböcker och matsedlar.

Mvh,
LeChef@mygourmetrecipes.com

Mat på Bordet sa...

Hei
Ina (fra www.kjoekkentjeneste.blogspot.com) og Ina (fra www.matpaabordet.com) har startet http://www.matbloggsentralen.blogspot.com.
Bloggen startet vi for noen uker siden og vi har hittil samlet over 100 norske bloggere som blogger om mat. Nå ønsker vi også å samle svenske og danske matbloggere.
Det hadde vært veldig hyggelig om du kunne tenke deg å være med. Send oss en mail eller legg igjen en kommentar på bloggen så legger vi til bloggen din!
Hilsen
2xIna

Fröken Dill sa...

Gott!
Jag åt just en lunchlammfärsbiff som var god, men din variant lät ÄNNU kryddigare och godare.
Hälsningar från fröken Dill

Anna B sa...

Låter mycket gott, Kinna. Kan inte låta bli att fnissa åt namnet kvinnolår ;)

Millan sa...

Trots avsaknaden av bilder låter detta riktigt gott!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...