05 maj, 2011

Gillar inte dominerande sökordsresultat

Blev ganska irriterad då jag förstår att Hittarecept.se har gjort en otrolig sökmotoroptimering. Allt som jag söker på i form av ingrediens + mitt bloggnamn (bolean search) landar i sökresultatet där allt pekar mot hittarecept.se. Sökresultatet blir då för mig helt ointressant. Även om hittarecept.se genererar 10% av min trafik in till bloggen den här månaden enligt Google Analytics blir jag inte riktigt glad över att se sökresultatet. Gillar inte....!

Hittade iallafall det jag sökte. Nämligen läckra små minipajer från ARLA som vi ofta gör när vi har drink och arrangerar fester.

2 kommentarer:

Karin W. sa...

Bra att du påpekar detta.

Själv hittar jag då inte rätt recept snabbare hos "Hitta recept" än hos Google. Det är där jag finner den största variationen.

För övrigt har jag en del andra kritiska synpunkter på den här receptsökmotorn.

Påståendet att de bara indexerar blogginlägg som är recept är inte riktigt sant. Det indexfiltret verkar i vissa fall vara rätt grovmaskigt och släpper alldeles för ofta igenom annat också.

Jag har i runda tal 400 recept på min blogg. Hittarecept.se har bara indexerat 106 stycken av dem. Sedan slutet av mars inte ett enda. Då kan man undra om det finns ett selektivt filter också???

När det gäller listan med de senaste recepten från bloggosfären påstår man att de bara visar nya svenska blogginlägg som innehåller recept. Det stämmer inte. Om jag gör en grov uppskattning skulle jag vilja påstå att den senaste månaden har nästan 20 % av de senaste recepten bland blogginläggen från bloggosfären varit norska.

Hittarecept.se fick ju ny ägare i mars i år. Satsningen på att bli största medieföretag inom mat på nätet har väl lyckats men det har till stor del skett med draghjälp av recept från oss matbloggare utan att de själva har behövt skriva ett enda. En win/winsituation för oss alla? Nja, nu är jag skeptisk. Och störst är inte alltid bäst.

Kinna sa...

Karin W - vilket bra svar. Jag hade inte riktigt koll på att de fått ny ägare. Bara att matklubben också jobbar med den här aktören eller att det är samma ägare.

Matklubben är inte min favorit för just som du beskriver känns det inte som en win-win situation utan mera att profitera på innehållet och därigenom dra trafik. Gissar att de i slutändan tjänar pengar på annonsering.

Någon mer som har några fler erfarenheter?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...