25 april, 2011

Nässlor - vårens primörer


I finger- topparna nyps och sticks det lite. Plockade de första nässlorna, mina första riktiga primörer för året. Tog snabbt fram handskar, men nässlorna hann ändå sätta dit en stickande känsla för ett par timmar framåt, trots att de är små, späda, och till synes ofarliga. Påse hade jag ingen utan mössan fick duga. Vinden från havet sög duktigt tag i håret, men en vårprimör förför, till allehanda galenskaper.

Väl hemma sköljdes småttingarna noga i flera vatten, förvälldes och hackades grovt. Lite bitiga blir de i soppan, vilket jag själv föredrar men visst kan matberedaren skapa en slätare soppa. En bottenredning gav en krämig konsistens. Ta mindre med mjöl om soppan ska kännas mera genuin/ruff/tuff.

Nässelsoppa

2 pers
250 g späda nässlor, spenat eller grönkål
1-2 msk margarin
3 msk mjöl
½ l vätska
1 grönsaksbuljongtärning
salt
peppar
ev muskot

Skölj nässlorna väl, ge dem ett hastigt uppkok i vatten. Skölj med kallt vatten för att avstanna kokningen. Finfördela dem i matberedaren eller hacka fint på skärbrädan Vill du ha en mildare smak blandar du nässlor och spenat. Smält margarin tillsätt mjöl, buljongtärningen, därefter vätskan lite i taget och nässlorna. Låt koka några minuter Smaka av med salt, peppar och eventuellt muskot. Servera med hårdkokta ägghalvor i soppan och ett gott bröd. Spenaten eller nässlorna kan bytas ut mot grönkål.

8 kommentarer:

matarkivet sa...

Älskar nässelsoppa! Men jag hann inte med att plocka nässlor här i England i år, de har redan blivit förstora, men var ute på landet och plockade ramslök i alla fall. :)

Natalie sa...

Fin blogg!

Lev Vackert sa...

Mums!

Pernilla i Mästerkocken sa...

Kul med dessa nässelrecept. Fick mina första nässlor av min sambos mamma häromdagen och gjorde en nässelpannkaka. Tyckte dock det doftade mer när jag förvällde dem, än att det smakade av dem när pannkakan var färdig. Hur tillreder man dem på bästa sätt för att veta hur nässlorna smakar? Är soppan the thing?
Pernilla i Mästerkocken

Kinna sa...

Pernilla - soppan är the thing. Men nu har jag ändrat lite i receptet ovan. Har hönsbuljong istället vilket blev supergott!

Nässelblom och choklad sa...

Gott med nässelsoppa på de fina nässlor som finns att plocka just nu. Perfekt säsongsmat. dock håller jag mig till grönsaksbuljong men kan tänka mig att hönsbuljong ger mer fyllig smak.

Kinna sa...

Nässelblom - ja, du har helt rätt att kycklingbuljong ger en fylligare smak men grönsaksbuljong funkar bra för den som vill vara helt vegetarisk.

Solstige sa...

Vilken höjdare! Jag lagade nässelsoppa för första gången i mitt liv och det blev väldigt gott. Rund och fin blev den med en skvätt grädde. :) Den finns på bloggen om du vill kolla.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...