11 april, 2011

Lyckas med Findus fisk

Häromveckan blev jag kontaktad av Findus och fick frågan om jag ville laga något till deras torsk, ryggfilén närmare bestämt, med örtsmör. Eftersom jag gillar den produkten och gärna skriver om den plus tar fram recept tackade jag ja.

Själva fisken ligger i en stekpåse och smöret är spritsat uppe på. Enkelt att laga då hela påsen läggs med sitt innehåll på en plåt och tillagas i ugnen. Klart efter 25 minuter.

Tillbehöret jag lagade var en klassisk Pommes Duchesse dvs potatistoppar. Här är resultatet.



Topparna behåller sin form och får färg av ägget. Det ger dem också en lite torrare konsistens därför är det viktigt att ta i en klick smör.

Potatistoppar - Pommes Duchesse

2 personer
Ca 200 g potatis
smör ev 1 msk grädde
1/2-1 ägg
1/2 klyfta vitlök
salt
Koka potatisen mjuk i lättsaltat vatten. Kokningstiden reduceras om potatisen är tärnad. Sätt på ugnen på 250°C och grillen. Mosa och tillsätt en klick smör. Knäck ägget i en separat skål, vispa upp och tillsätt tills potatismoset får en spritsbar konsistens. Smaksätt med vitlök och salt. Vitlöken ska inte ta överhanden på moset. Smöra ett bakplåtspapper och lägg på plåt. Fyll en spritspåse, sätt en bred tyll på änden av påsen och spritsa toppar. Sätt in i ugnen, ca 10 min, tills topparna fått färg.


Fler bloggare som tagit fram recept hittar du här.
Minnas mat med blomkålsmos och gröna ärtor
Kardemummagumman som lagade sötpotatis och sparris till sin fisk
Håll utkik på Lata mammans blogg - där kommer snart recept.
Och det kommer även ett recept på Salt & Peppar

5 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Deras ryggfilé är riktigt bra. Vad gott det ser ut.

Rasmine sa...

Hej! :)
Kolla gärna in min matblogg!
Kram.

www.rasminesbakmums.blogg.se

Kinna sa...

Tack!

Ann-Sofi sa...

Jag blev positivt överaskad av Findus torsk. Jag vill helst köpa färsk fisk annars men det blewv jättegott:)

Kinna sa...

Håller med. Blev positivt överraskad också och har tillagat den flera gånger redan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...