18 april, 2011

En korg kom lastad med massor av mjölkprodukter



Blev väldigt glad över sändningen med mjölk, fil och ost från Skånemejerier. Främst då det antagligen inte undgått någon att jag är ett Skånefan och även att östgötamjölk med sina 7 mjölkbönder ligger mig varmt om hjärtat. På Östgötamjölk finns bonden Anders Birgersson från Gammelstorp vars föräldrar jag känt sedan jag var mycket liten. Hans söta fru Frida är bloggaren Frun på Gården som tyvärr inte bloggar längre.

Med i korgen fanns härliga yoghurtsorter. Vi tyckte mycket om både den friska yoghurten med Citron som fick sig en extra guldkant av lite tinade jordgubbar, liksom vaniljyoghurten som var krämig och den med krusbär/flädersmak som bara fick oss att längta till sommaren.

Av den naturella ekologiska yoghurten från mejeriet Hjordnära, gjorde jag en färskost. Enkelt att göra och mycket gott. Låt yoghurten rinna av i ett melittafilter under några timmar tills den antagit en fast konsistens. Smaksätt med pressad vitlök och salt. Et vòila färskosten är klar.

I korgen fanns även baristamjölk till latte de barista som jag tyvärr inte hann använda förrän den blev dålig (vi är bara 2 personer i hushållet så vi hann inte dricka den) och en ohomogeniserad mjölk från Åsens Lantmjölk vars förpackning i plast med ett handtag jag särskilt gillade plus att den smakade mycket gott.

Den mellanlagrade prästosten från Allerum var mycket krämig och fick bra betyg av min sambo.

Tjingaling, inget betalt för att berätta om det här men nöjet var på min sida!

1 kommentar:

Mårtenssons kök sa...

Åsens lantmjölk köper vi alltid, mycket godare än andra sorter. Dessutom räcker den ju lite längre än andra förpackningar...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...