04 mars, 2011

Ingredienser man aldrig använt

I Sveriges mästerkock förvånade det mig i veckan att deltagarna sa att de inte använt flera av ingredienserna. Jag undrar verkligen vilka det kan ha varit..stjärnanis, sardell eller kanske var det svartrötterna som spökade? Intressant också att höra av Mannerström att man alltid slänger med något som definitivt inte passar till. Vilken av de 3 ovannämnda var det som du tyckte inte passade in och skulle användas? Eller fanns det någon mer i korgen som jag missade som var helt uppåt väggarna. Jag är lite nyfiken.

6 kommentarer:

Gunnar Mattiasson sa...

Jag är ganska säker på att man kan få till bra kombinationer med de flesta av ingredienserna i mystery boxen, men det kanske kräver en del tillbehör som inte fanns på plats.
En del ingredienser gör det hela lite svårare, som ex stjärnanis, som kan vara helt fantastisk i rätt sammanhang men även katastrofal när det blir lite fel. Gränsen däremellan är relativt smal, så jag skulle satsa mina pengar på att Leif menade stjärnanisen som en som inte "passar in".
Risken att gå över gränsen med en sådan ingrediens under tidspress, stress och viljan att imponera är stor. I ett sådant läge krävs det både mod, kunskap och kontroll för att klara av det. Kan ha varit den han menade...

Kinna sa...

Gunnar - tack för långt och trevligt svar. Jag är böjd att hålla med dig. Alla de andra sakerna passar bra till eller kan vara smakförhöjande (sardellen t ex) men just stjärnanisen hade jag svårt att se i sammanhanget - och ändå använder jag den själv ganska flitigt.

Kryddburken sa...

Din tanke slog även mig! Intressant helt klart! När jag såg ingredienserna som hastigast tänkte jag först slottsstek! Men där fanns MER ingredienser utöver de vanliga och tiden på 60 min skulle inte räcka... RULLADER kom som tanke nummer två! Jag hade smörstekt grönkålen med äpple, stjärnanis & vitlök, fyllt rulladerna med detta. Brässerat dom i buljong med mosade sardeller och gjort en såsreduction av det. Serverat med ostgratinerade svartrötter/potatis. Tycker det är grymt kul att sitta hemma i soffan och laborera i tankarna. Vet inte om jag missade nån ingrediens nu, men som glad matamatör borde man ju nån gång haft med både de ena och de andra att göra! Tycker att nivån ändå är lite låg överlag... Skulle jag plocka bort nåt så vore det kanske stjärnanis, den använder man inte alltför ofta, och när man gör de så för den inte ta överhand! Grönkål också kanske... Vad tycker du själv? Och hur tänkte du om ingredienserna, hade varit kul att höra!

Kinna sa...

Härligt svar Linda Kryddburken - men du är väl ingen amatör vid det här laget även om du inte är kock i något restaurangkök...

Jag hade inte tänkt ut något men nu när du frågar gissar jag att jag hade stekt köttet runtom och sedan i en tajt stekgryta, för att skiva det som Jennie gjorde. Här hade jag lagt till sardellerna då de ger den extra smaken, umami (i vanliga fall använder man ju anjovis till en slottstek. Svartrötterna är goda att stuva eller passar bra i gratäng med osten. Savojkål bräserar jag ofta i hela klyftor med smör och buljong. Är man tvungen att använda allt? Äpplet och stjärnanisen går bort. Alternativt om man är riktigt konservativ kan äpplena kokas och serveras i halvor med en klick gelé. Sån't gjorde man förr. Eventuellt skulle de då kunna kokas i en sockerlag med en gnutta anis.
Då är fortfarande vitlöken inte med...Det var säkert en utmaning då det är sån tidspress att både komma på något och komma igång.

Pernilla sa...

Ja, det är inte lätt att under tidspress komma på stordåd. Nu gick det bra för mina kalvrullader just den här gången även om det som sagt inte var den vackraste maträtten :) För mig passade inte stjärnanisen in i stundens hetta, men hade ingen aning om att de hade planterat "fallgropar" om man nu kan kalla det för det. Kan också säga att när man bestämt sig och har en timme, kör man bara. Efteråt kommer man på hur många recept och kombinationer som helst. Bara lite inside info:)
Pernilla i Mästerkocken

Kinna sa...

Pernilla - det förstår jag. För länge sen skulle jag göra de avslutande proven på restaurangskolan och med en sk commi (medhjälpare) skulle man laga en tre-rätters. Det var stressigt och man kör bara som du säger.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...