02 mars, 2011

Chokladkola med apelsinsmak hos Söta saker

Inspireras just nu av Theresia Erneborg på Söta saker då hon kokar chokladkola. Det här påminner mig om att jag, som liten, jämt och ständigt kokade kola på tjock grädde. Hemma hos oss var det en ständig tillgång på grädde. Det berodde på att vi hämtade mjölk i 5-liters-hinkar hos grannen. Överst i hinken flöt ett tjockt lager grädde upp. Den skummades av och jag kokade kola. Ibland drack jag grädden rakt av och fortfarande än idag tycker jag mycket om grädde. Gräddmjölk, dvs hälften av varje, åts ofta till efterrätter med bär och lite sockerkaka.

Är du intresserad av receptet till chokladkolorna? Du hittar det på Söta sakers blogg.

Kika gärna här och bli inspirerad av Theresia i köket, du också.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...