24 februari, 2011

Vad sjutton är en pasty

Just den frågan ställde jag mig: "vad sjutton är en pasty?" när jag hittade den här länken till Jamie Olivers filmer. Blev inte så klok när jag såg filmen heller utan slog upp det på Google Translate. Jo, det är en pirog. Piroger kommer jag mer ihåg från min barndom och gillade när de fanns på Hötorgshallen. Numera tycker jag inte man ser dem så ofta. Håller du med eller har du tips på var du ser dem - alternativt - gör du dem själv?
Vad fyller du dem med då? Spenat, köttfärs, ägg?

Här är i allafall klippet om hur man kavlar degen, skär ut och sedan får fin form på den. Mycket pedagogiskt och informativt.

2 kommentarer:

matarkivet sa...

Pasties ar himla poppis har i England, och det finns ett foretag som heter Cornish Pasties (piroger fran Cornwall) och de finns overallt. Men fyllningen ar lite suspekt i mina ogon. Jag gillar att se vad en paj/pirog innehaller, medan det ofta har bara ar en sorja. Sa hemmagjorda ar helt klart att foredra!

Li sa...

Ahh, bra att du redde ut det, jag har undrat! Tror alltid att det är en felstavning av pastry ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...