23 februari, 2011

Tomatsallad med chili och koriander


Åh, vilken doft säger min sambo. Det sa han inte för 10 år sedan. Snarare "oh, det smakar tvål. Sån krydda gillar jag inte". Jag pratar om koriander, en krydda som många tycker illa om. Jag älskar den och min underbara sambo som ändå provar och äter allt fast skepsisen syns i ögonen.
Salladen serverades på ett större fat med två gafflar. Den räckte definitivt inte till fyra utan bara till två. Inte heller fick den stå en halvtimme så lockande var den.

Egentligen är det fel årstid för att skriva om tomater men ibland gör jag undantag från att äta säsongens grönsaker. De flesta dagarna i månaden används bara grönsaker i säsong, infrysta eller konserverade. Bilden är dock från säsongens tomater från vår resa till Italien i september.

Tomatsallad med chili
4 pers
1-2 färska röda chilifrukter
3 stora tomater
3-4 vårlökar, fint hackade
färsk koriander, fint hackad
1 msk olivolja
1/2 msk limejuice
salt

Dela och kärna ur chilin, lägg i kallt saltvatten 1 timme, strimla fint. Hacka kryddorna.
Skålla och skala tomaterna, kärna ur dem, tärna, blanda allt. Låt stå 1/2 timme innan servering.

2 kommentarer:

Magnus på Matlyckan sa...

Vad gott det låter. Om du gillar koriander så har du säkert varit på Lilla Pakistan, en av senaste årens häftigaste restaurangbesök. Vi var där och åt avsmakningsmeny och jag tror inte någon rätt saknade koriander (direkt från Pakistan...)

Kinna sa...

Tack för jättebra tips Magnus!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...