22 februari, 2011

Rödkål och fläsklägg som stek

Inspiration till den här rätten kommer bl a från Scanbloggen där fläskläggen tillagas som en stek. En jättebra idé. Till det kommer tankarna på vad en dansk skulle servera som tillbehör. Jul kanske du tänker när jag skriver att valet faller på rödkål men om jag förstått det rätt, är det något en danske skulle kunna servera året om.
Fläskläggen var i det här fallet rimmad och blev kanske lite väl salt men den söta rödkålen vägde upp det hela. Allt blev mycket godare som rester än när det just var tillagat.

När fläskläggen tillagades randade jag svålen med en skarp kniv och gned in skårorna med en god krydda. Just den här kvällen hade jag inte så mycket att välja på men med viltkrydda blev det mycket gott. Annars kan man tänka sig torkad salvia eller fänkål. För att tillaga fläskläggen använde jag en ugnstermometer och lät den bli 77°C inuti med en ugnstemperatur på 175°C.

Rödkål
1/4 rödkålshuvud
2 äpplen
1 gul lök
10 katrinplommon
1-2 msk balsamvinäger med citrussmak
1/2 dl russin
lite vatten
smör

Strimla kålen. Dela äpplen och kärna ur, tärna i större bitar. Skala och hacka löken. Smält smör i en djupare panna med lock. Lägg i kål, äpple och lök. tillsätt alla övriga ingredienser. Låt puttra under tiden som fläskläggen står i ugnen. Det kan ta uppemot 2 timmar. Smaka av kålen med salt. Om du inte vill ha söt kål, minska på katrinplommon, russen och balsamvinäger.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...