25 februari, 2011

Heta musslor till drinken



Musslor är lätta att göra och passar bra som drinktilltugg eller tillsammans med andra skaldjur. Prova också gärna ett helt vanlig Moules Marinières, musslor med vitlök vitt vin och persilja. Servera som "Moules frites" dvs med Pommes frites och majonnäs som de äts i Belgien. Mycket enklare än vad man kan tro att laga till och väldigt gott. À bien tôt!

Det är f ö en myt att stängda musslor inte går att äta. Se vad duktige Peter skriver på Faktoider och vederlägger myten om att kasta musslor.

Heta musslor
1 nät musslor
vitlök
persilja
smör
salt

Färsk röd chili
Smör
salt

Rengör musslorna väl med en diskborste, ta bort sjögräs mm. Knacka på dem så att de stänger sig. Släng eventuellt öppna musslor. Fräs vitlök och persilja. Lägg i musslorna och koka under lock tills de öppnat sig. Dela alla musslor och lägg skalen som har en mussla i sig på en långpanna eller ugnsfast form. Rör ihop hackad chili, smör och salt. Klicka ut på musslorna. Gratinera på 250 grader tills smöret fräser.

Länkar till några matbloggares recept på Moulse marinières
Minnas mat
Smaskelismaskens med chili
Helena Ljunggren - vackra bilder

5 kommentarer:

Martina sa...

Det är ju så gott med musslor. Har bett min sambo köpa hem ett nät, får se om han lyder ;-)

karin sa...

Moules frites är suveränt fast det tog mig många år innan jag testade combon.
Vill tipsa om mina föräldrars musslor som är en höjdare. Det de gör är att när musslorna är klara tillsätter de thai basilika, låt den inte koka med.

Dubbelörn sa...

Vilken tur att det var just idag jag köpte hem 2 kg musslor! Hela familjens absoluta favorit ;).

Moules marinières o fritte brukar det oftast bli men ska absolut testa ditt recept.

Freedomtravel sa...

Mmm, musslor är så gott! Vi brukar gratinera dem i ugnen med en blandning av smält smör, brödsmulor, persilja och vitlök... såå gott! Men är det sant? Vi brukar alltid slänga de stängda musslorna...

Helena Ljunggren sa...

Musslor är det absolut godaste jag vet numera! Jag kan inte för mitt liv begripa varför jag ratat dom i dryga 30 år. Synnerligen märkligt. Skönt är det dock att veta att man kan ändra sig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...