14 februari, 2011

Drinkar och mat för en pokerkväll

Vad äter man under en pokerkväll? Frågan skickades via ett mail och väckte min fantasi. När jag var ung spelade vi mycket kort och jag försökte t o m lära mig poker men jag måste erkänna att pokerturneringar inte är min grej.

Så vad äter man då under en pokerkväll då man i princip har händerna fulla med spelkort? Kanske sitter man vid ett vackert spelbord klätt i grön filt, koncentrerad på allt annat än mat. Jag funderade och mina tankar gick i banorna: Det bör vara något man kan ta i handen, kanske tillsammans med en pokerrelaterad drink à la James Bond? Jag konsulterade mina böcker och hittade både Full house och Poker som drinkar i "Största cocktail boken" av Arne Häggqvist.

Tillsammans med läckra drinkar skulle jag servera delikata sandvikare, kanske något större av typen smörrebröd. Pålägg skulle kunna vara kallskuren rostbiff, syltlök, remouladsås. Kanske rökt lax eller en leverpastej rörd med grädde och skivade champinjoner som är smörstekta. Det går säkert att hitta på många olika varianter. Kanske en club-sandwich skulle kunna vara ett alternativ...oj, nu börjar fantasin verkligen komma igång. Här har du tipsen på drinkar med passande namn för en pokerkväll.

Full house eller Four flush
1/2 Bacardirom
1/4 svensk punsch
1/4 torr Vermouth
Rörs med is och silas. Med ett stänk Grenadine kallas drinken Four flush.

Poker
1/2 Negritarom
1/2 söt Vermouth
3 stänk Curacao Orange
Rörs med is och silas.

2 kommentarer:

tant Hannele på Hisingen sa...

maken testar massa goda drinkar, den översta vill jag smaka, spännande

Kinna sa...

Håller med dig Hannele - låter spännande och man borde testa fler saker än köra ner i GT diket.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...