24 januari, 2011

Smart mat med Ola Skinnarmo och Primus i Fiskartorpet



Annorlunda aktiviteter blir man glad av och i det här fallet är vi inbjudna av Primus för att laga mat med Ola Skinnarmo bara ett stenkast från centrala Stockholm. En skön lägereld och kåsor med choklad, kaffe eller te möter oss när vi anländer till Fiskartorpets konferens och fritidsgård. Här får vi demonstration av gasolkök blandat med anekdoter om hundspann, 40°C kyla. Ola har varit på äventyr med Prins Albert av Monaco och haft med sig mat av Alan Ducasse. Trots 11 stjärnor i Guide Michelin mättar inte Ducasse mat vid Nordpolen, berättar Ola, utan de hederliga konserverna och torrmaten åker fram. Ola är härlig och lättsam och även om det är hyfsat kallt är det inte svårt att känna värme och bli glad.

Sen ska vi själva laga mat på gasolköken. Med funktionella kastruller, vass kniv och recept från På en låga går det fort att få till en gryta kryddad med Garam masala. Sen får vi chansen att se både produkter som släpps nu och sådana som är helt hemliga och som vi inte får skriva eller fota om.



Bestick som är lätta och enkelt sitter ihop med en gummihållare i färg.


Kastruller som är smäckra både i titan eller aluminium. Snygga och även sådant som jag kan tänka mig att vi använder när vi är ute i skärgården och tältar. En av de gamla godingarna i sortimentet, ett gasolkök med två lågor hare fått ny en upphottad design, är smidigt hopfällbart och snyggt. Inom primus tänker man mycket på att produkterna ska förbruka så lite energi som möjligt så därför blir t ex kastrullerna inte varma på sidorna, lägger man på lock så spar man energi och gasolköken är mer effektiva än tidigare. Eco Cooking.

Fler bilder hittar du på min andra blogg Mormors mat.

Fler bloggare har skrivit om kvällen här:

Lantliv i Lägenhet, I Love Outdoor, utsidan Team Vildmark

5 kommentarer:

Elin sa...

Vad kul event! Det där är något som jag verkligen borde lära mig! Hjälp, jag har två småbarn och kan inte laga mat ute i skogen. Lite skämsvarning här borta :)

Kinna sa...

Samma här, skämsvarning hos mig också. Tur att min sambo Är så säker på sån't.

Martina sa...

Eftersom vi redan nu har bestämt oss för att tälta i sommaren (i skärgården) så måste jag ju bara köpa ett gasolkök, kanske detta är något eller det kanske är onödigt dyrt??

Elin sa...

Skulle vi vara i skogen så tror jag maken halar upp sin Iphone och googlar fram närmaste golfrestaurang ;)

Kinna sa...

Martina - jag har svårt att avgöra prisläet.
Elin - alla sätt är bra...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...