18 januari, 2011

Pressrelease som gör mig glad

En fågel viskade i mitt öra redan i lördags att "Svenskt kött ansöker tillsammans med Svenska Bocuse d’Or Akademien och Gastronomi Sverige för att få svenskt griskött som tävlingsråvara i ett kommande Bocuse d´Or". Nu fick jag precis pressreleasen som bekräftar det hela samt att man siktar på att vara med redan 2013-2014.

Det tycker jag är fantastiskt roligt då jag vet att de flesta grisbönder i vårt land har hög kvalitet på sin produktion och att Sverige i många fall har mycket tuffare djurskyddslagar än i många andra länder där man t ex kuperar svansar och har trängre ytor för djuren.

Vidare står det i pressreleasen "Sverige var först med att förbjuda förebyggande antibiotika i
fodret och har dessutom, till skillnad från andra länder, nolltolerans mot salmonella". För mig är det ytterligare ett skäl till att köpa svenskt kött.

Läs mer om svensk exportsatsning på griskött under rubriken Franska köket får svensk knorr i SvD.

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Yes! Låter bra det :) Är dags att ge fläsket upprättelse efter år av dansk fryst fläskfilé!

Kinna sa...

Jag har alltid undrat var de säljer den svenska fläskfilén då den sällan syns i köttdiskarna i centrala Stockholm. Därför äter jag mycket sällan fläskfilé.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...