28 januari, 2011

Fredagsmat kan vara thaimat

Fredag och man vill gärna äta något festligt men samtidigt ska det gå snabbt att laga. Känns det igen? Häromdagen var jag och shoppade loss i en asiatisk affär. Både vattenspenat, tofu, springonions och böngroddar landade i min påse. Tanken egentligen var att jag skulle laga den här suveräna thaisoppan men resultatet blev att vi har ätit wokad mat i flera dagar och först idag ska jag laga soppan. Den kommer att lagas med jätteräkor då jag varken har köttbullarna eller kyckling - alternativt ska jag försöka fixa lite fiskbollar med thaismak själv. Får se vad jag hittar på. Rispastan sk riceflakes har legat i lådan på tok för länge (vågar knappt erkänna det med tanke på länken till det här gamla blogginlägget). Men nu har jag gått in för att få bort hyllvärmarna dvs alla de där burkarna, påsarna och flaskorna som bara är för många. Det ska bli plats för nya saker...därmed pasta!

Länk till wokrätten med vattenspenat.


Thaisoppa med kyckling och rispasta
2 personer
1-1 ½ kycklingbröst
krossad färsk ingefära
6 thaiköttbullar (frysta finns på påse)
thailändsk kycklingbuljong på påse
rispasta (i oregelbunda tunna flak, riceflakes)
vitlök
salladslök, springonions
färsk koriander

Koka kyckling i vatten och rikligt med krossad ingefära. Ta av kycklingbröstet och håll det varmt. Använd buljongen och förstärk den med thaibuljongtärning tills den får god smak. Förväll rispastan i vatten. Spola med kallt vatten. Skala vitlök, hacka och rosta i torr stekpanna, hacka koriander och skiva vårlök.

Servering
Finfördela kycklingen i skålar, lägg i thaiköttbullarna och rispastan, därefter den heta buljongen. Fördela vitlök, hackad koriander och vårlök i skålarna.

1 kommentar:

Martina sa...

Thaimat är aldrig fel, vare sig det är fredag eller inte. Här blev det hemgjord pizza idag.....som de flesta fredagar ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...