12 december, 2010

Pysslingkaka med vanilj


Just hemkommen från julmarknad med bl a HAPPYsthlm där jag köpte den fina handblåsta vasen, Maito, med inspiration från en mjölkkanna. Plus en julklapp som jag inte kan avslöja. Jag är verkligen en sucker av vackra saker hemma även om jag är noll intresserad av inredning. Skum kombo, intresserad av saker men inte av inredning...men saker ska man kunna använda eller så ska det vara rena konstföremål. *Foto lånat från HAPPYsthlm



På julmarknaden hade min sysslings dotter, Estrid bakat en favoritkaka som hon själv fått av vänner varje år till adventsfika. Verkligen mycket god! Här bjuder hon oss på receptet.

Sonja Kaka
3 ägg
3 dl socker
1 dl kokande vatten
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver

Fyllning:
125 g smör
1 dl mjölk
4 msk vanilj socker (Estrid skriver att hon brukar ta mald vanilj också)

Vispa ägg och socker pösigt. Häll i vattnet, rör om. Blanda mjöl och bakpulver separat och tillsätt i smeten. Grädda 20-25 minuter i 200°

Fyllning
Koka alla ingredienser i en kastrull i 5 minuter.

När kakan svalnat skär man den längs med, i 2 delar och fyllningen hälls över. Lägg ihop.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...