05 december, 2010

Prioritera mera på glöggbordet

Prioritera mera
Min kära väninna ringde mig och undrade vad jag brukar servera till glöggen. Vi brukar ha jultilltugg med glögg, därav frågan. Med två små barn inser jag ju snabbt att hon behövde några enkla råd. Det inte går att hinna med allt men varför inte ta några genvägar? Framför allt satsa på några finare måste-saker och skippa eller köpa färdigt resten. Prioritera vännerna framför grejerna.
För mig är kanske skinka en göra själv måste sak men visst går det att köpa färdig och bara griljera. För hennes del kanske skippa. Färdig pepparkaksdeg om det ska bakas med barnen men köp annars färdiga pepparkakor på burk.

Baka bröd eller bageri

Hon frågade mig om bröd och tips om bagerier. Själv bakar jag ju allt för min prio ligger där men eftersom jag gör Riddarbageriets ena limpa så var rådet att köpa ett gott, kryddigt bröd där. Saffransbröd, ja det måste jag göra själv då det är en Östgötsk variant med särskild fyllning. Men varför inte prova Tösses eller något annat bageri som är duktiga. Saffransbröd är rätt klurigt att få gott då saffran torkar ut och det lätt blir torrt. Måste det vara med? Jag tycker inte det om det finns t ex pepparkakor.


Till glöggen blev rekommendationen så här.

Skärmaskin är ett måste för mig för att jag tycker tunt skuret bröd, tunna skivor skinka, tunn salami etc är godast och då kan man plocka för sig flera gånger.

Välj några fina fat, korgar eller dy. Köp på loppis. Alla korgar på bilden t ex är loppisfynd.
Lägg en snygg servett på ett fat som inte är så dekorativt. Klä din skärbräda med folie om den är ful.
Stick i en fin skinkpinne eller klä en gaffel med klippt silkepapper i rött och vitt till skinkan.

Välj mat/saker som är lätt att sätta fram t ex en hel ost osv är att föredra än mycket smått plock som tar tid att förbereda. Kanske en trevlig kompott på fikon, portvin e dy till osten. Smaker med salt, sött och syra passar ihop.


Förbered och plocka fram

Kryddig söt vörtlimpa eller kavring och eller ett osötat bröd

Skinka, stark och/eller söt senap
Pepparkaka med grönmögelost (eller grönmögelost rörd med creme fraiche eller dy)
En fin cheddar (vi gjorde en varm brietårta med skuren torkad frukt och honung som var mycket uppskattad förra året men det var lite mera jobb med den).
Alternativ till skinkan kan vara färdiga köttbullar eller prinskorvar som skurits med kryss i båda ändarna ser festliga ut när de är stekta. Båda kan lätt värmas något på långpanna i ugnen om man inte vill servera dem kalla.

Salami, tunt skuren.

Frukt som är lätt att skala eller inte behöver skalas, t ex clementiner, små röda juläpplen.

Mindre av söta saker då alla är sockermedvetna och det inte går åt. T ex fikon, torkade russin, knäck, hemgjort julgodis mm det går inte hem i vår bekantskapskrets i alla fall. Jag har provat.
Se till att det finns gott om julmust och vatten samt alkoholfritt alternativ till glöggen. Gärna varm äppeljuice kokt med kryddor. Glögg med russin och mandel förstås!

Välj bort och tänk på att Less is more.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fynda fina personliga julklappar hos mig ! säljer jättefina unika namnarmband/budskapsarmband där du kan välja din egna text om du vill. tex ditt namn.barnets, älsklingens mm för endast 79 kr ! Finns även andra smycken till kanon priser välkommen in att fynda. ( ber om ursäkt om du ej vill ha reklam radera bara detta då ) men de är helt klart värda att kolla in. Dessutom perfekta personliga julklappar utan att man behöver bli ruinerad

mvh malin

http://smyckestokig.blogg.se/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...