07 december, 2010

Käsekuchen - ostkaka på tyskt manér


Jag är mycket svag för olika typer av mjölkprodukter. En av dem är kvarg - eller mera känt som varumärket Kesella hos ARLA. Vad jag kan minnas fanns den inte när jag växte upp och min första kontakt med den var i Tyskland när jag kom dit som Au-pair i början av 80-talet. Där åt min tyska familj kvarg på smörgåsen tillsammans med någon röd sylt eller så gjorde mormor i familjen den mest underbara tyska ostkakan sk Käsekuchen. Hennes variant blev min favorit och jag fick receptet. Sedan dess har jag samlat på mig fler recept så att jag har en med pajbotten och en med pajbotten och maräng. Alla är olika i smak och konsistens, något som jag alltid tycker är fascinerande med olika livsmedel. Beroende på vad man blandar med och vid vilka temperaturer de tillagas kan de anta så många olika former. De olika varianterna av käsekuchen/ostkakor (inkl 2 svenska varianter) hittar du i vår bok I mormors skafferi.
Köp gärna boken som innehåller både konserverat, dryck och dessert av oss på Klefstad förlag eller hos Adlibris.

Den laktosfria kvargen har jag fått från Valio då de sponsrade Svenska matbloggares träff på mässan "Det goda köket".

Käsekuchen receptmakare mormor Hofmann
(8 pers)
2 ägg
2 dl socker
60 g smör
500 g kvarg (laktosfri finns hos Valio)
½ msk vaniljsocker
saften av 1 citron
1 ½ msk majsena
1 ½ tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt. Smält smör. Tillsätt kvarg, vaniljsocker, citronsaft, majsena och sist smör. Häll i en väl smord 1,5 liters form, rund eller oval. Grädda i 160-170°C i ca 1 timme. Stjälp upp och pudra lite florsocker över.

Servera som den är eller eventuellt med lite färska bär men jag tycker inte det behövs för den är väldigt god i sig.

Letar du efter svensk ostkaka är här en variant på färskost som är enkel att göra.

6 kommentarer:

Christina sa...

Det riktigt vattnas i munnen när jag läser vad den tyska ostkakan innehåller. Den här ska jag absolut göra.
Tack för att du delade med dig av receptet!

Anonym sa...

Är på nummer 2 nu, Underbart frisk och god :)tack för detta recept!

Kinna Jonsson sa...

Vad roligt! Det är verkligen mina älsklingsrecept.

Lena C sa...

Jag dubblade receptet för att göra den i en rundform på ca 25 cm. Hur ska ostkakan vara när den ska tas ut från ugnen? För den var lite darrig när jag tog ut den efter 1 h och det började rinna sockervatten ur formen. Jag antog att den inte var klar så jag stoppade tillbaka den igen i ugnen, efter 30 min så är provstickan inte kladdig på kantorna men provstickan blir kladdig i mitten av kakan. Tack för ett recept som både är laktos- och glutenfri! Den ska bjudas på ett födelsedagskalas!

Soile sa...

Hej,

Bodde själv i Tyskland under en 15 års period.
Lärde mig att älska denna kaka, som kan varieras på så många olika sätt.
Speciellt förtjust är jag i den, eftersom den är både laktos & glutenfri.
Istället för majsenamjöl så använder jag mannagryn, ca 8 rågade matskedar till en 26 cm springform.
Serverar osttårtan med passerade hallon o på toppen av kakan spritsar jag lite smält choklad, smakar
gott till det syrliga som citronen ger.
Här i Finland har kakan gjort succé bland mina vänner.
Guten Apetit zu diesem Käsekuchen, café und vielleicht ein gläschen Amaretto dazu.
Vänligen
Soile af Ursin

Kinna Jonsson sa...

Hej Soile!
Tack för jättebra tips. Inte ens tänkt på att den är glutenfri eller laktosfri.
God fortsättning på det nya året!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...