10 november, 2010

Så lyckas du med fiskgryta

Helt såld är jag på grunden till många grytor och soppor i Italien, nämligen blandningen soffritto. Den ger en mustighet och rund smak som inget annat. Just nu använder jag den till Bolognese, Trattkantarellsoppa, Tomatsoppa mm. Det blir verkligen jättegott. Ungefär som att lök är väldigt gott i mycket och reder av en rätt. Jag är nyfiken på om du är lika nördig som jag. Har du något som du är helt såld på?

Fiskgryta med soffritto
2 pers
2 stänger stjälkselleri
2 små morötter
1 liten lök
1 burk hela tomater (400 g)
2 dl vatten (alt vitt vin)
1 fiskbuljongtärning
2 lagerblad
4 vitpepparkorn
1 tsk torkad körvel
smaka av med citronsaft om du inte använder vin
fisk - valfritt ca 200-300 g
salt

Tärna selleri, morötter fint och hacka löken. Fräs lätt i en kastrull. Häll på finfördelade tomater, vatten (vin) och tillsätt fiskbuljongtärning, lagerblad och vitpepparkorn. Låt koka helt lätt ca 15 min. Tillsätt därefter valfri fisk och körvel och låt puttra tills fisken är klar. Strax före servering blandas räkor försiktigt i och grytan smakas av med citron och salt. Servera med ett gott bröd.

2 kommentarer:

Megamongot sa...

OJ! Så där ser aldrig min fisksoppa ut... kanske kör den för länge i mixern...

Kinna sa...

Ah, mixad à la Francaise. Det är inte så dumt det heller. Jag gillar lite mera chunky style...=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...