03 november, 2010

Efterlysning - torskrom


Läste just ett inlägg på Smaksafari om romplättar och började fundera på om det går att köpa fiskrom (förutom löjrom, sikrom, stenbitsrom, forellrom, laxrom) för att t ex göra sådana romplättar. Eller tänker jag fel nu...?
I min barndom kan jag minnas att det fanns torskromslåda och en burk med torskrom som köptes som helkonserv. Finns sådant att få tag på? Har du tips i sådana fall om flera recept? Det är ju inte så att man helt slutat fiska torsk även om det fiskas i mindre mängder idag. Hoppas verkligen ni läsare har bra svar så att det inte är en produkt som inte används på något sätt.
Uppdaterat!
Fick just tips av "svärmor" att man kan köpa torskrom i februari på någon av hallarna i Stockholm. Den marineras i konjak och äts med lök och gräddfil.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Konserver finns i Norge annars kan du nog höra efter på fiskbilen. Stekt torksrom på mackan är inte fy skam...

karin sa...

Jag kommer ihåg de där burkarna också och att jag gillade det!
Man skar av locket i båda ändarna och tryckte ut romen som man skar i skivor och i vårt familj stekte vi dem.
Måste kolla i affären!

Kinna sa...

Anonym - tack för tipset. Ska testa när jag hittar burkar.
Karin - du har helt rätt att så gjorde man. Det hade jag glömt! Måste också kolla i affären.

Massor mer kommentarer hittar ni fö på Mormorsmat där jag också skriver.
http://mormorsmat.taffel.se/2010/11/03/kopa-fiskrom/

Anonym sa...

Konserverad torskrom är fortfarande ganska svårt att få tag på i Sverige, men Netto-butikerna säljer dansk torskrom, 200-gramsburk för runt 16:-. Brukar köpa ett flak när jag är söderut i landet!

Kinna sa...

Anonym - tack för tipset. Jag är ju ofta söderut så jag får hålla utkik.

Anonym sa...

Precis varit Köpenhamn och inhandlat 10 burkar med torskrom. Finns inte i Sverige längre. Båtarna rensar och lämnar till fabrik eller slänger tillbaka i havet. Köpte 2 rombyxor utav fiskbilen igår 99:-/kg. Dyrt. Stek på låg värme med vitpeppar salt och lite idealmjöl runtom. Använd äkta smör. Förrätt toast med aioli, torskrom,räkor, sparris, salladsblad och en dillqvist. Mums./Eva

Kinna Jonsson sa...

Gott det låter Eva! Njut och tänk lite på mig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...