09 oktober, 2010

Rösta på din favorit - Matbloggspriset








Äntligen är det dags för röstning i matbloggspriset. Nu kan du berätta vilken som är din favorit. Juryn har bedömt massor av bloggar och valt ut 10 - sen finns det chans att lägga till sin egen favorit.
De nominerade i år är:

Emmas Kök
Helena Ljunggren
Ett Lingon
Vilde kocken
Pain De Martin
Söta Saker
Om jag var din hemmafru
Linnéas Skafferi
Matälskaren
Bagerskan

Hur det började
Matbloggspriset drivs av en eldsjäl nämligen Christopher Anderton. Han började matblogga 2004 på matblogg.se och var en av de första bloggarna som jag själv läste. (Nu kommer snart hejmat.se som är hans nya blogg).

Första priset och juryn
Första priset delades ut 2005. Det var nog 100 vinnare och flera olika klasser. Varje år jobbade Christopher och ytterligare 2 matbloggskillar med att se till att priset skulle ge ljus på olika fina matbloggares insatser. 2008 blev jag själv tillfrågad om jag ville vara med i juryn och med nöje tackade ja, ja. Samtidigt var det roligt att kunna föreslå att prisutdelningen skulle kunna få en inramning på Det goda köket på Stockholmsmässan. Josefin Lind från Allt om mat kom med i juryn liksom Daniel Fritzdorf på mässan och mässans reklamguru Pär Gamlin från Gamlin Zeipel. Vi var några fler som utifrån olika vinklar kunde fundera på bloggarnas design, innehåll och vem som var avsändare. 2008 tror jag det var omkring 300 röster, 2009 över 1000. I år ska det bli spännande att se var vi landar.

Om priset
Priset drivs helt i ideell anda. Förutom att Det goda köket sponsrar med scen och en matbit när juryn träffas hos Gamlin Zeipel görs det här på fritid och utom arbetstid. Jag, och jag tror jag även kan prata för de andra i juryn, tycker att det är roligt att ge cred till alla duktiga mat och dryckesentusiaster som vill dela med sig av sina kunskaper.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...