21 september, 2010

Vilse i svampskogen



Att gå vilse vill väl ingen och förra året var det, enligt nyhetsrapportering i media, många som var ute på vift. Själv minns jag fortfarande de stora skogarna vid Tjällmo i Östergötland. Där var man inte på sin mammas gata och visst hade man lätt kunnat förvilla sig bland blåbär, lingon, svamp och höga träd.

Sen är det en annan sak, man vill ju hitta tillbaka till det där fina stället med svamp. Det där stället man vaktar som en hök så att ingen hittar dit. Ha, det är lätt hänt att man inte hittar dit själv heller...men nu kan du med appen Svampguiden märka upp var du är. Inga problem att märka upp en gata i stan med en flugsvamp heller för den delen, vilket jag gjorde när jag testade tjänsten. Ska bli kul att se hur pass träffsäker märkningen är när man ska ut nästa gång i skogen.
Dessutom innehåller appen fina bilder och bra info om alla svampar. En recension från PC world om appen hittar du här.

2 kommentarer:

matpolisen sa...

Tack för det förslaget. Det skulle behöva den där i Italien där ovanligt många har dött i jakten på en eftertraktad champinjon.

anna sa...

Jag tycker appen är superbra! Använder den nu när jag är i skogen, har lärt mig både stolt fjällskivling och smörsopp tack vare den :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...