11 september, 2010

Ratatouille på höstens tomater och zucchini


Förra gången när jag skrev om det här receptet hade jag massor med överblivna tomater från någon fest. Då använde jag ratatouille som ett återvinningsrecept. Men nu när det är höst har man kanske egenodlade tomater och zucchini som man inte vet vad man ska göra med. Vad kan vara bättre än att göra en smarrig grönsaksröra och frysa in?

Serveringstips:
tillsammans med stekt kotlett fick vi när jag växte upp av mamma Märtha
lägga över ett fiskblock och ugnsbaka
mixa till en slätare sås och blanda i crème fraiche till pasta
eller som bas i en tjock grönsakssoppa

Tips från mina läsare på Mormors mat
till pasta med ost (Annelie)
till kyckling (Maya)
krydda med garam masala och blanda i räkor, Sanna på Veckans middag
till lamm Örjan med Fest och Catering AB, Eskilstuna

Ratatouille

6 stora gula lökar
8 parikor, gula och röda
2 små äggplantor
2-3 zuchini
12 stora färska tomater eller 2 burkar hela tomater à 400 g
2-3 msk olja, gärna rapsolja
4-6 pressade vitlöksklyftor
2 msk timjan, mejram eller basilika
1 tsk hela gula senapsfrön eller hela korianderfrön
2 lagerblad
2-3 tsk salt
lite rödvinsvinäger
mer salt

Hacka och fräs löken i en stor gryta. Hacka övriga grönsaker ganska så grovt och tillsätt. Låt puttra i 10-15 minuter under lock. Tillsätt kryddorna. Låt puttra ytterligare 20-25 minuter utan lock. Smaka av med rödvinsvinäger och eventuellt mera salt. Frys in i burkar.

1 kommentar:

Malin sa...

Kolla min blogg, lägger upp bra/roliga youtube klipp :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...