09 september, 2010

Gazpacho Andaluz


Vi älskar gazpacho och gör den här soppan när det finns goda tomater. Varifrån receptet kommer vet jag inte. Jag har två varianter. En egen mildare med rostad röd paprika och en rivigare med grön rå paprika som är originalet. Ibland silar jag inte heller soppan utan låter matberedaren gå lite extra så att den är ganska slät. Inspirationen till det fick jag för några somrar sen då vi cyklade på Gotland och serverades en osilad gazpacho. I övrigt är allt annat lika.

Helst skulle jag väl säga välj svenska tomater som inte är uppdrivna i växthus för att få bästa resultat. Men jag gör själv nästan alltid soppa på hela burktomater. Då vet jag att det blir god tomatsmak som gör soppan till den delikatess den är. Den ska räcka till 6 personer, men eftersom den är så god räcker den bara till 4-5 hos oss. Lägg märke till att det är dåligt med tillbehör på bilden. Jag brukar välja ALLA TILLBEHÖREN i min soppa i vanliga fall. Speciellt gillar jag det hårdkokta ägget som är en perfect match.


Gazpacho Andaluz

(4-5 pers)
2 skivor vitt bröd (ca 50 gr)
750 g tomater
1 grön paprika*
1-2 vitlöksklyftor
½ tsk salt
1 krm socker
4 msk olivolja
1 msk rödvinsvinäger
2 ½ dl vatten

Tillbehör
Hackade tomater
Hårdkokta hackade ägg
Brödkrutonger
Finhackad rödlök
Finhackad grön paprika

Blötlägg brödet i vatten. Dela tomater, paprika, vitlök i mindre bitar. Lägg i matberedaren. Krama ut vattnet ur brödet och lägg ner det också. Mixa alltsammans, tillsätt socker salt, olivolja och vinäger samt vatten. Passera massan genom en sil.

Av tillbehören kan man välja några eller alla. Brödtärningar rostas i en stekpanna med eller utan lite olivolja.

*Som en variant kan man byta ut den gröna paprikan mot en stor röd paprika som ugnsbakas i 250 grader tills skalet är blåsigt och delvis svart. Skala den och mixa ner i soppan som får en mild mjuk ton.

4 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Andaluz...

Kinna sa...

Tusen tack! Blir lite ordblind ibland. =)

KARLAVAGNEN sa...

Hej! Å jag satt på jobbet och smygsurfade, därför lite kortare kommentar! :-) Tack för mycket trevlig blogg! Å goa recept!

Maria sa...

Åh, mums!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...