20 juli, 2010

Riedelprovning

Det är ett tag sedan jag gjorde Riedelprovningen. Magnifik kväll och provningen var helt underbar med ca 250 pers samlade. Maximilian Riedel som höll i vinprovningen pratade under ca 1 timme.


Vi testade vinerna i glas som de var avsedda för och sedan i plastglas och i ett av de andra glasen. Detta för att verkligen känna att vinet fick olika smak i glasen. Värst var vinet i plastglas. De utvecklade beska och andra skumma smaker. Men även i fel glas fick ett gott rött vin en konstig tjäraktig smak. Känns som trolleri men det var verkligt.

I slutet fick vi se hur man dekanterade vinet i en särskilt kärl utformat för det. Hur frän som helst i sin utformning.

Vinet blev väldigt gott!

Sambo Fredrik blev så förtjust i glasen så jag har köpt ett set med vinprovarglas till honom i födelsedagspresent. På Svd Accent hittar du dem.

2 kommentarer:

ohmansmatovin sa...

Riedel är verkligen trollkarlar när det kommer till att sälja sina mycket snygga glas.
Luftningen i den stiliga karaffen åstadkommer du minst lika bra genom att hälla vinet mellan två kastruller. Billigare men inte lika snyggt.
Kolla gärna min bloggpost och särskilt artikeln i Sydsvenskan jag länkar till:
http://ohmansmatovin.wordpress.com/2010/06/21/vinet-och-glaset/

Mimmi sa...

Besök gärna min nya matblogg :)

http://mimmismat.blogg.se/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...