30 maj, 2010

Mörk choklad och sociala medier



Veckans spaning är att numera finns Marabou på Facebook dock inte under sitt varumärke utan har skapat en facebook sidan som heter Mörk Choklad. Sociala medier i all ära...Fint anpassad sida med rubriker som har egna namn. Dock har vissa av rubrikernas undersidor inte fyllts med innehåll, fast sidan utlovar att man ska få lära sig saker om mörk choklad just här, så det är lite toalettfenomenet över det hela. Historien om toalettfenomenet kommer från en usability utbildning som jag gick på Berghs för något år sedan. Om jag kommer ihåg vad Mattias Beijmo, Duma berättade så var det något i den här stilen.

Han skulle demonstrera att man inte hittar det man söker när man klickar på vissa länkars namn. Man klickar, det kommer ingen info eller fel info. Man tror att man klickat på fel länk, backar och klickar igen. Med toalett fenomenet illustrerades klickningarna på länkarna med att man byter skylt på dam och herrtoaletten. Alltså går en dam in på herrtoan och ser hoar istället för små toalettutrymmen som är låsbara. Damen ifråga går ut från toaletten för att bara kunna konstatera att det verkligen är en dam på skylten. Hon går in igen och konstaterar att det är en herrtoalett. Kanske går hon ut igen och kollar skylten... Skoj historia som tydligt visade att det är viktigt med rätt typ av länknamn. Och sedan också att man förstår att lägga rätt typ av innehåll under länken så att besökaren hittar det han söker utan att klicka runt i förtvivlan och sedan i ren desperation börja Googla för att hitta en annan sida/leverantör/produkt etc.

Chokladen då, jo jag har testat mörk med passion och den var god - sen är jag nog lagom intresserad av choklad och jag har svårt att gå igång på det om det inte är något alldeles speciellt och mörkt och verkligen inte sött. Tre av fem är betyget.

1 kommentar:

receptomaten sa...

Toalettfenomenet :D Bra berättelse som kommer till nytta vid rätt tillfälle!

Faktiskt så går toalettfenomenet eller snarare gick detta att applicera på Marabou.se bara för några veckor sedan, det var ett sanslöst virrvarr och jag gav upp. Minns inte vad jag var på jakt efter men det slutade med ett mail i ärendet.
--
Det ska bli intressant att se vad Marabou döper nästa serie med finare choklad till nu när premium redan är upptaget till en halvdann produkt.
Det vill säga om det blir alls.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...