04 december, 2009

En röd-grön röra, kanelstuvade morötter

Röd-grön röra var min tanke när jag satte den här rätten på bordet. En rätt som har mer än 100 år på nacken och gjordes av min mormors mor. En festrätt när det fanns färskt fläsk och man använde lite finare kryddor till morötterna, nämligen kanel. Eftersom jag växt upp med den här rätten från Österlen, så tycker jag den är väldigt god. Lite svårare att övertyga är min sambo som är urstockholmare. Men han är så himla bra att laga mat till och äter allt som sätts på bordet. En egenskap som jag uppskattar väldigt mycket.

Det du ser på tallriken är tärnade lättkokta morötter som är toppredda med en blandning av mjöl och mjölk. Kryddningen är; salt, kanel och hackad persilja. Till det serverades stekt fläsk, rökt i det här fallet. Ett mer noggrant recept på kanelstuvade morötter finns här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...