03 november, 2009

Rödbetor+soppa=sant

Rödbetor får sin revival på hösten mer och mer. Tidigare tyckte jag mig märka att det oftast bara fanns rödbetor med blast men nu ligger de i drivor i lådor i affären - utan blast. Eller...är det bara inbillning. Fattas bara att det snart kommer ugnsbakade stora rödbetor, antingen i lösvikt eller vacuumförpackade som i Frankrike. Då skulle det vara en smal sak att få ihop en rödbetssoppa. Nu tar den en aningens längre tid då rödbetorna ska koka minst en halvtimme, men låt dig inte avskräckas. Det här är en verkligt god soppa med ett beprövat recept från 70-talet. Med en klick gräddfil eller creme fraiche kanske det liknar sin ryska anmoder...borstj.

Rödbetssoppa
(4 pers)
4 stora färska rödbetor
2 gula lökar
2-3 morötter
50 g rotselleri
2 msk margarin
1-1 ¼ l köttbuljong
1 potatis
6 vitpepparkorn
1 lagerblad
1 krm vitlökspulver
2 msk tomatpuré
1 tsk vinäger
salt
servering: au naturell dvs som den här eller med en klick gräddfil eller fetaost blandad med yoghurt

Skölj rödbetorna och koka dem mjuka i lätt saltat vatten, ca 45 min. Hacka löken, morötterna och rotsellerin. Smält margarin i en stor kastrull och fräs grönsakerna tills löken är guldgul och nästan genomskinlig. Skala och riv potatisen. Tillsätt buljong, potatis, kryddor och tomatpuré. Låt soppan koka sakta ca 30 min. Skala de kokta rödbetorna genom att pressa bort ytterhöljet med händerna, ansa lätt bort resterande skal med kniv. Skär dem i fina strimlor. Lägg ner dem i soppan och låt dem få ett hastigt uppkok. Får soppan koka, förlorar den sin vackra färg. Servera med en klick gräddfil, fetaost utrörd med yoghurt och ett gott bröd. Det går att blanda i köttrester eller korv i soppan för att få den mera mättande.

5 kommentarer:

Karin sa...

Som barn var jag helt galen i mammas nykokta varma rödbetor. Som vuxen äter jag med förtjusning rödbetssoppa och den är ett "måste" på hösten.

Sanna sa...

Oh så gott med blodröd soppa, önskar bara Sven var mer pepp på soffa. Jag får ta och göra den när han inte är hemma en dag!

Sanna sa...

Nämen, pepp på soffa är han men inte soppa, haha!

Lyxpiraya sa...

Min mamma gör den absolut bästa Borstj !Vi har citron , gräddfil och kryddpeppar till . Underbar kombo
// Tatiana ( ryssättling )

Martina sa...

Ser jättegod ut, älskar rödbetor och nu är dom ju jättebilliga också.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...