18 november, 2009

Glöggprovning med blossa

Det är dött lopp mellan de här två. Nej, det håller jag inte med om. Det här är min favorit. Lite för söt sa någon. Vi dricker en hel kaffekopp varje dag fram till jul. Händerna visade mer än kaffemugg än en liten kopp. Då får den inte vara för söt. Hos oss används moccakopparna sa någon annan. Själv tar jag fram Ittala glasen och sätter i micron sa jag. Samtalet handlade om glögg.

Matbloggarna Husmoderns, Smaskens, Fröken Dills kök, Griskindspatrik, Miss Meisters mat och Längst in i skafferiet träffades och provade Blossafamiljen. Provningen startades med årets glögg som var god men tappade lite av sin mandarinsmak vid uppvärmning. Jag har druckit den kall på Det goda köket mässan serverad i vinglas och tyckte den var mycket god - mer som en drink. Vidare till det som var dött lopp, starkvinsglögg med rom eller med konjak. Min personliga favorit blev den med rom även om båda var väldigt goda. Andra tyckte som sagt att de var lika goda - dött lopp. Blossa Lingon gillade de flesta av oss då den är lite mer syrlig än söt. Funkar att dricka en hel kopp...Plus att vi hade en dark horse i Smålandsglögg med Lingon som var fräsch.

Sedan blandade värdinnan en egen glögg med sockerlag, 1 citron, ett par dl vit starkvinsglögg och 1 dl gin och massor av is. En kanelstång som kronan på verket. För mycket gin sa någon i början men hela karaffen gick åt och den kändes väldigt fräsch som glögg eller vinteraperitif.

Massor av fina tilltugg fanns, en mjukpepparkaka gjort i gammaldags form, nötter kryddade med chipotle chili, salt och honung, nötblandning med citron, en god röra och flera sorters knäckebröd. Små läckra kakor med pinjenötter och saffran samt grönmögelost. Det var lätt att äta för mycket!

Det var en supertrevlig kväll och vi uppskattade sponsrad dryck. =)

5 kommentarer:

Åsa sa...

Ja visst var det trevligt! Jag hade tur som var på plats denna gången :-) Tycker också romvarianten var god och lingonen och ja, det var ju gott alltihopa.
Jag började skriva på inlägg i morse men kameran och datorn är inte kompisar och vill inte kommunicera så det blir inga bilder av. Får fixa med andra datorn när jag kommer hem igen.

Tack för blossan!

Johanna Siljehagen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Johanna Siljehagen sa...

Har inte tänkt på att Glögg är något jag inte får tag på något mer. Varför tog jag då med min söta glögg-kanna? Hm....

Annika sa...

Alltid lika trevligt att träffas! Tack än en gång för att du fixade spons. Blossa med cognac är min nya favorit ;)!

Hanneles Christmas sa...

Mums, Dufvenkrooks har ju så god glögg, deras alkoholfria är också mums, chili-choklad i år. Många är goda kylda också, vanilj, hjortron, så gott :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...