06 oktober, 2009

Ta vara på rester

Fick just mail från PR byrån som jobbar med Svenska ägg. De tipsar om att det är äggets dag på fredag. Jag har inget emot att skriva om det då jag håller med om att ägg verkligen är ett livsmedel som kan hjälpa till att ta vara på rester. Vi slänger nämligen alldeles för mycket mat, 100 kg per person och år enligt mailet. Massor av bra rätter kan skapas för att ta hand om rester. Det är så jag lärt mig av mamma att man gör. Bl a kommer jag ihåg en favoritomelett med köttfärssås och spagetti. Låter kanske som en konstig kombo men jag gör den fortfarande i vuxen ålder.

På bilden är ett exempel på middag som vi fick för några veckor sedan. Potatisbullar i all enkelhet blir en underbar måltid med syra från rårörda lingon och salt härligt bacon. Ägget håller ihop potatisen i de frasigt gyllenbruna potatisbullarna.

*Uppdaterat. Omeletten görs såhär:
Skär spagettin så att den är i mindre bitar. Fräs köttfärs och spagetti. Häll en omelettblandning över och låt den stanna.

6 kommentarer:

Åsa sa...

Ja jösses. Visst finns det något att fira varenda dag :-) På fredag får det bli äggfest då ;-)

Det är perfekt att ha några ägg på lut i kylen att slänga ihop med diverse matrester och udda ingredienser när idéerna för det storslagna tryter.

enAnnan sa...

Jag hade ingen aning om att det fanns, men googlade och blev upplyst nu, tack vare dig. :) Jag tycker att ägget är något att fira så..

Omelett med köttfärssås kan jag förstå blir jättegott, men har aldrig sett någon med spaghetti oxå,hur gör du din? Det låter både bra och gott. Ta vara på rester är ju bara bra. Både för miljön och för plånboken.

HIvron sa...

Ohhh sa gott, nu fick jag hemlangtan! Det far bli agg pa fredag. Tummen upp for dig Kinna!

Helena Ljunggren sa...

Så fantastiskt gott det ser ut med potatisbullar och bacon. Riktigt längesen jag åt det. Mums!

Hannele sa...

jag slänger inte så mycket...

Och äter 2 kokta ägg till frukost.

e sa...

Omelett m köttfärssås och spagetti låter faktiskt gott. Omelett är standardlunch på oplanerade helger. Går snabbt vilket ger mer tid till utomhuslek och är verkligen ett fantastikt sätt att ta vara på reseter. Vi slänger oftar i rester av fredagsmiddagen eller andra småprylar som finns i kylen men spagetti och köttfärssås har vi faktiskt inte testet än. Det ska vi göra.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...