18 oktober, 2009

Surdegsbröd och surdeg

"Jag skulle baka surdeg men det finns inget sån't bröd i din bok"* sa min kollega Rickard. Jo, kontrade jag. Det finns en hel del bröd, närmre 25 stycken recept. Men det var inte så att vi tänke oj, det här är surdeg och skrev det i boken. För oss var det naturligt att alla bröd med deg som står mer än en dag en surdeg. Dessutom skållar vi mjölet (häller hett vatten över) för att få ett saftigt och mindre smuligt bröd. Ofta låter jag bli att diska mina degkrokar när jag gjort kavringen (första brödet i boken). Då sitter det alltid surdegsrester kvar som hjälper till i nästa jäsning. Sådana rester fanns i de stora baktrågen förr.

Även om jag tycker mycket om bröden i Pain de Martin, Martin Johanssons bok Surdeg och har provbakat dem innan boken skulle ges ut, är det för bökigt för mig att starta surdegar som ska passas och "matas". De hinner mögla eller jag glömmer dem och så får jag börja om. Jag bakar hellre då bröd från vår egen bok* som ska stå en dag och sedan bakas ut nästa. Även det är en slags surdegsbröd.

*I mormors berså, fem generationers bröd bakverk och tårtor, Klefstad förlag

3 kommentarer:

Åsa sa...

Åh, jag blev så sugen på att baka bröd i helgen då jag såg Martin och Heléne baka surdegsbröd i tv. Men ack - jag säger som du, den skulle säkert hinna mögla innan jag fick lust till bak igen ;-)

Har du tid och lust är du <3 -ligt välkommen till mig på fika imorn!

http://missmeistersmat.blogspot.com/2009/10/morgonfika-med-asa-och-fairtrade.html

Vi ses!

Kinna sa...

åsa - jag kommer på fika i tanken om det är OK. Lite svårt att ta sig till Götet bara för en halvtimma även om jag skulle vilja.
kram

Åsa sa...

Kinna - det är en cyberfika :-) Men nästa gång du kommer hit får vi fika "in person" :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...