18 september, 2009

Lek med brödmix

Brödmix är inte något som jag testar ofta men det här stod lägligt i skåpet. Knappt om tid och på sommaren har vi en bit att åka till närmsta affär. Jag behövde fixa något till väninnan som kom på lunch med två hungriga kids. En sallad svängdes ihop och sen ville jag göra något kul med mixen. Inspirerad från när jag bodde i Tyskland och Österrike tänkte jag på vackra dekorerade bröd i bageriernas fönster. En del var så fina att jag när jag flyttade hem till Sverige hängde dem som dekor på väggen i köket. Nåja, den här limpan skulle inte dekorera en vägg utan fylla våra magar.

Det första jag kan rekommendera är att läsa på paketet. Degen skulle delas och bli två limpor. Jag tog bort ca 1/3 deg och använde till dekor och det blev en JÄTTElimpa. Men man kan göra mindre bröd till att börja med. Gör f ö enligt anvisning på förpackningen. Eventuellt kan man pensla med ägg på sina ställen om man vill ha blanka ytor. Lägg till lite lagerblad, grovt salt, vallmofrön osv för att förgylla blomblad eller annat som växer fram ur fantasin.

6 kommentarer:

Lyxpiraya sa...

Åh, vilket vackert bröd !

Helena Ljunggren sa...

Wow, vilket läckert bröd. Vilket jobb!

Kinna sa...

Tack båda två. Nej det är inte jobbigt utan roligt. Prova!

Fröken Dill sa...

Vilket fantastiskt vackert bröd!
Tycker fröken Dill

Hanneles paradis sa...

Vackert!

Brödmix har jag aldrig använt, men bakat mycket bröd..

Kristina Eriksson sa...

Tjusigt, verkligen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...