17 september, 2009

Holstenhof gårdsbutik

Strax efter premiären i juni var jag på Holstenhofs utanför Sjöbo. Sophie berättade att alla de stenungsbakade surdegsbröden hade gått åt med en gång. Tror t o m att hon sa att bilarna hade ringlat sig in i rad på gårdsplan med brödspekulanter.

Hon och Joachim visade mig runt i köket där surdegarna sätts och stenugnen där bröden bakas. Deras dröm är att vidareutveckla med eget café och Bed & Breakfast. Lite coolt är det att brödälskare som bor en bit ifrån kan få mail om när det finns färdigt bröd att köpa. De som bor nära ser när skånska flaggan är hissad som en signal på att brödet är klart.

Sen tog vi en liten sväng ut i lagårn och kikade på Linderödsgrisarna som föds upp i liten skala. Det kändes som om jag var tillbaka när jag var liten och hade egen gris som jag skötte om.

Håll tummarna för att succén håller i sig och att de kan fortsätta att förverkliga sina drömmar!

3 kommentarer:

Birgitta Höglund's Mat sa...

Det är kul med det stora intresset som blivit för riktigt bra surdegsbröd.
Det är samma när det är Skördemarknad här i Östersund på lördagar. Folk handlar som bara den.
Jag med, det är bara sånt bröd jag äter numer, mår så gott av det :)
Kaxås Vedugnsbageri, vedugnen.nu, har riktigt gott bröd. Deras Knäckebröd med surdeg är så gott.

Kinna sa...

Birgitta - tack för fina tips!

Solstige sa...

Så bra kan det vara i Sjöbo, my home town! ;) Linderödsgrisar är väldigt fina.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...