02 september, 2009

Direktsändning på Radio Värmland

Direktsändning i SRs lokaler kändes ju väldigt spännande men jag fick lite rampfeber när Hedvig Nilsson från Radio Värmland kom in på linjen i studio 45 där jag satt. Hon pratade lite och gjorde ett ljudtest innan vi sände. "Du har nu 3 minuter på dig. Berätta vad du åt till frukost så jag kan ställa in ljudet". Direktsändning? frågade jag. Ja, det måste man alltid vara beredd på, sa Hedvig. Tur att jag inte tänkt på det innan...men jag hann bli lite nervös ändå.

Här kan du lyssna på intervjun på Radio Värmland/Honung. Ca 10.35 kommer jag in i sändning och pratar om konserverat och att torka frukt, svamp, kryddor, blommor etc.

Receptet som jag lämnade var kräm på torkad frukt. Här torkar vi päron och äppelskivor som vi använder på vintern och blandar med katrinplommon och torkade aprikoser. Men man kan lika gärna göra kräm på bara de torkade äpplena.

Kräm på torkad frukt
(Märtha)
4-5 personer

250 g torkad frukt
1,2 l vatten
1 dl socker
3/4 dl potatismjöl
1 1/2 dl vatten
Blötlägg den torkade frukten i vatten i någon timme. Koka frukten mjuk och tillsätt socker. Red med potatismjöl utrört i vatten. Låt krämen koka upp. Häll i en skål och strö över lite socker. Servera med kall mjölk.

Torka äppel- och päronskivor på hösten och blanda med katrinplommon och torkade aprikoser till en god kräm.

Ur I mormors skafferi, fem generationers konservering dryck & dessert, klefstad förlag

8 kommentarer:

Ingela Hjulfors Berg sa...

Fruktkräm, åh...det är ju så gott.

Pappa sa...

Vi har lyssnat på din intervju i Radio Värmland.
Den var väldigt bra.
Lasse o Pappa

Kinna sa...

Tack, vad kul att ni lyssnat.

Njut i din trädgård sa...

Jag har en massa fryst frukt, hur gör jag då? Jag vill så gärna göra krämen!

Kinna sa...

Njut i din trädgård
Gör en vanlig bärkräm på det som du har i frysen. Det blir minst lika gott!

1/2-3/4 l bär (hallon, blåbär, krusbär, urkärnade körsbär etc)
5 dl vatten
1- 1 1/2 msk socker
2-3 msk potatismjöl

Koka upp bär och nästan allt vatten. Tillsätt socker. Blanda ut potatismjöl i resten av vattnet, och rör ner i det heta bärkoket. Låt det bara precis koka upp. Häll upp i en skål och strö över lite socker. Servera med kall mjölk.

Hanneles Christmas sa...

Det äter vi alltid på julen till risgrynsgröt,
på finsk sätt.

På Blåhammaren serverar dom varm fruktsoppa,
smakar ljuvligt efter lång vandring.

Hannele sa...

P.S.
Du glömde russinen ;)
Jag använder farin- och råsocker.

Kinna sa...

Russin har inte vi i krämen men i sagosoppa lägger vi russin. Råsocker låter gott!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...