24 september, 2009

Bikupa i halm

Den här typen av bikupa har jag nu sett på två ställen i Sverige, oberoende av varandra, nämligen i Kivik, Skåne och i Finspång, Östergötland. Jag blev helt fascinerad av hur den är byggd i halm med en liten ingång på framsidan. När jag såg den för andra gången tog jag mig friheten att vända på den för att se hur den såg ut inuti. Längst upp satt två korsade träpinnar. Men då uppstod frågan. Gör bin billor eller finns det bara getingbillor? Det fanns nämligen rester av en billa på träpinnarna. Någon som har mer koll?

4 kommentarer:

Hanneles paradis sa...

Getingar bor bara ett år i sina bon, nytt nästa år igen. Kanske några svärmande bin kan bosätta sej här?

Lasse sa...

Honungsbin gör egna vaxkakor med sexkantiga "hål" för lagring av mat och för att föda upp yngel. De har ingen möjlighet att producera de "pappersbon" som getingar gör. Om det sen finns andra typer av steklar som gör "billor" som getingar gör har jag ingen aning om.

Annette sa...

Den är väldigt snygg, men hur sjutton skördar man honung ur den här?

Eller så är den för sällskapsbin...

Anna B sa...

Å, så fin! Skulle nästan kunna tänka mig att bli biodlare bara för att få ha sådana i trädgården. Förmodligen svårjobbade;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...