03 augusti, 2009

Österlenkryddor och kryddvandring

Brännvinskryddorna odlas tätt intill varandra. Vi börjar vid en riktigt illaluktande sak. Fy sjutton, men Eva berättar att man behöver en motvikt både i likörer, viner och i parfym. Allt kan inte vara väldoft eller välsmakande utan man behöver den där noten av odefinierbart i mitt tycke otäckt. Men det har säkert samma effekt som att salt ger en extra förhöjning i en söt dessert så jag kan förstå vad hon säger. Den otäckdoftande heter Muskatel salvia. Bredvid finns Johannesört, Malört, Åbrodd, Anisisop, Rölleka mfl.

Österlenkryddor odlar man blad och frökryddor på ca 5 hektar och vi får en genomgång av det mesta på en ganska liten yta. Att återberätta allt är inte möjligt utan jag rekommenderar att gå om man har vägarna förbi. Eva är en utmärkt guide och jag tror att uttrycket "det hon inte vet är inte värt att veta" passar precis för kunskaperna om växterna bara forsar ur henne - och det ÄR intressant.


Många av växterna har läkande egenskaper. En av de mera spännande som vi ser heter stevia och innehåller ett ämne som är 300 gånger sötare än vanligt socker. En diabetiker tål ämnet i växten och den går att torka och pulvrisera och använda som ersättning till socker. Än så länge får den inte säljas som livsmedel men på Österlenkryddor provodlar man den för att veta hur den fungerar så snart den är godkänd.

Eva visar också upp baldersbrå och kamomill bredvid varandra. Kamomillen är den som har som en liten kulle, till höger i bilden. Rätt ovanlig vilt växande tycker jag.

Turen avslutas i deras lilla "café" där vi får örtte, vallmosockerkaka med lavendel och kladdkaka med vallmofrö. Det är riktigt gott. Jag kan inte låta bli att köpa Evas trevliga bok Örter och smaker från Österlen med många recept där kryddorna används. Hon har precis som jag själv fotograferat allt till boken och den är verkligen ljuvlig.

Här nedan i filmen ser du hur det ser ut på gården och Eva berättar om vad hon använder libbsticka till, en krydda hon inte kan vara utan.

3 kommentarer:

Anne-Line sa...

Kinna, tack för en trevlig dag med kryddvandring hos Eva, en dag att minnas!

Väldigt trevlig reportage som säkert kan fånga mångas intresse!

Anne-Line i Syd

Nässelblom och choklad sa...

Här skulle jag verkligen vilja göra ett besök. Synd att jag så sällan är i de södra delarna av landet. Stevia är en mycket intressant växt, vi får se hur det går...

Kinna sa...

Anne Line- tack själv!!! Så kul att få lite sällskap. Besöket blev extra bra eftersom du var med.

Nässelblom - Åh, du skulle älska stället. Kom och hälsa på mig härnere vetja.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...