24 augusti, 2009

Matbloggare och nördar på #sswc

Vad vore ett socialt medieevent, Sweden social web camp #sswc utan matbloggare? Det är klart att bland alla 280 var några där även om just ämnet mat inte blev speciellt avhandlat. Snarare handlade det om att träffas, lyssna, diskutera och få ansikten till alla dessa kontakter som fullkomligt exploderar på Twitter, Facebook och i bloggosfären. Aldrig har jag varit på något mer upplyftande, varmt, generöst, spännande och...jag har inte ord för det.


Att själva stället Tjärö i Blekinge var gudabenådat med sol, vind och vatten (nåja, inte när vi reste tälten för då regnade det) gjorde ju det till "the place to be" i helgen.



Programmet då, jo det växte fram på en vägg med ett stort "grid". De som kände sig manade satte upp olika ämnen i 20 eller 40-minuters sessioner. Vissa anmälde ämnen som de ville lyfta upp till diskussion andra mer om sina företag eller något annat matnyttigt. Mest behållning hade jag av Simon Sundén som ingående berättade om SEO. En del visste jag annat var nytt. Mycket intressant och lärorikt. Kenneth Andersson på Ztrive berättade om Getting things done (David Allen) dvs hur man organiserar alla sina to do saker och inkorgar för att få allt gjort. Till vardags hjälper han små och medelstora företag med att växa och utvecklas.

Matbloggare då? Jo en var Kinga Sandén som vanligtvis rapporterar från andra länder för Sydsvenskan. Bloggen heter Pre-tequila och drivs med två andra. Sen var sköne Bisonblog där som just ska börja med ett projekt för försvaret i Afghanistan och sociala medier. Hans passion är burgare på Bisonburgers.



Varma underbara Maria Gustavsson som driver MIKU kommunikation och utveckling visar även upp sin matglada sida på Prat & Mat. Självklart var Stellan Lövfing, Foodwire som bloggar på Salt där. Verkligen roligt att träffa honom.

Matintresserade men ej matbloggande Ingela var en skön person att diskutera med till frukost/brunchen med prinskorvar, lax och mackor. Liksom Johan Ljungström (bilder), fotograf på SR och Gunnar Lindberg Årneby, med prylkoll, nätkoll och bloggverket som jag hade sällskap av både på ner- och hemväg.

Hela eventet organiserades av Tomas Wennström och Kristin Heinonen på What's Next. Tomas har jag även matledes haft kontakt med då han även driver hittarecept.se. Fanstastiska personer!

Mat en masse till 280 pers. Ingen lätt uppgift att få ett så stort gäng en helg helg och serva dem på bästa sätt. Bra jobbat för det såg fräscht ut och var gott. Tjärö vandrarhem.

Middag i tältet.

Bilder och filmer från #sswc hittar du bl a på What's next. Men sök även på Twitter på #sswc så kan du se alla möjliga tweets på vad som hänt i helgen.

Om någon känner sig glömd, ge mig en kommentar eller maila så lägger jag gärna till länkar.

Nördar ja, det var Reinfeld som skickade en hälsning till nördarna på Tjärö. Undrar om han vet något om Twitter mm...?

Länkar:
Nördar i naturen (Det största som hänt sedan Gutenberg)
, Sydsvenskan
286 personer som gör en överlycklig
Nu förstår jag hur jesus gjorde
Fulsändning från What's Next, video på Bambuser

8 kommentarer:

Ingela Hjulfors Berg sa...

Tack för trevligt sällskap själv. Du har verkligen fångat matessensen från eventet. Härligt!

Helena Ljunggren sa...

Wow vad häftigt :)

www.helenaljunggren.com

Daniel Roos sa...

Ser rikitgt trevligt ut hoppas sommaren var bra också kram från Daniel

Örjan sa...

SEO?
För mig är det en golftävling

Kinna sa...

Ingela - tack själv!!

Helena Ljunggren - fin blogg du har.

Daniel - ja den var bra. Hur var din?

Örjan - SEO är för mig Search Engine Optimizing. Tur att du finns och håller mig på jorden. =)

Bendel sa...

Spännande! Tack för rapport!

Örjan sa...

Tack.
Det begreppet kände jag bara till på svenska.

Maria Gustafsson sa...

Ja, Kinna vi kommer att minnas SSWC hela livet! :-) Så bra du har skrivit om helgen, jag längtar tillbaks direkt.

Tack för fint skrivet om mig också *glad*
Vi ses!
Kram Maria på MIKU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...