26 juli, 2009

På Esperöd café i Kivik


Anledningen till att jag svängt in på Kivikås är egentligen en jätteskylt där det står spettekaka. Men jag upptäcker både en fin presentaffär, ett underbart musteri och ett gemytligt café och fantastiska människor som driver det här.

Det närmar sig lunch och jag sticker in huvudet till det pyttelilla Esperöd café som är inrett med lite gammaldags och udda möbler. Menyn är uppskriven på en stor spegel och det är inte lätt att välja.

Olle Södervall, ägaren lotsar mig runt bland alla sorters äppelkakor han har och valet faller på en med mazarinbotten, vinkokta äpplen, muskot/ingefära kryddning och ett smultäcke med farin. Men hungern tränger i min mage och jag grundar med en sillamacka med brantevikssill, på kavring efter eget recept. Must måste jag ha, men Olle insisterar på att den inte passar till sillamackan så jag tar den som en "aperitif". Jag är inte hungrig när jag går därifrån utan snarare härligt mätt och belåten. Att Olle är en trevlig prick som jag hoppas träffa igen är extra krydda!

Bilderna är tagna med Nokia N97 som jag lånar i sommar för att uppdatera med mobilt.

5 kommentarer:

ohmansmatovin sa...

Bra tips! Ska snart till Kivik,

Tilda sa...

Var där och åt idag! Mysigt!

Kinna sa...

Ohman - det kommer fler tips snart.

Tilda - visst är det.

Åsa sa...

Åh, jag följer dig här på bloggen i alla fall - fast det går trögt för mig. Är tyvärr inte lika flitig med kommentarer men sitter här och suktar efter Österlen, som jag aldrig upplevt, genom alla mysiga och trevliga ställen du skriver och rapporterar om. Känns nästan som jag får mig en liten tur dit trots allt :)

Jesper sa...

Var där förra året om jag inte mins fel. Får ta en ny tur dit... Blev ju hungrig efter detta reportaget!
/Jesper

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...