24 juli, 2009

Här filmar jag hur man gör spettkaka

Ett spontant besök då jag frågat och frågat mig fram till var jag hittar spettkaksbagerskan Karin Weibull. Karin håller till i Brösarp på Österlen. Efter ett par minuter visar det sig att hon känner mamma och mina föräldrars vänner mycket väl. Vilket sammanträffande. Då jag kommer helt oanmäld har jag valt att inte filma Karins ansikte och det är bara hennes historier och spettkakor med på filmen.


Hon berättar om spettkakans ursprung som är Grekland och att den har funnits som svensk företeelse sedan 1800-talet. Då bakades kakorna över öppen eld på en sån här anordning som vevades för hand. I slutet på filmen visar hon hur man skar ut stora bitar ur kakan, dels för att olika utskurna delar symboliserade hus, barn osv men också för att visa att man hade råd att köpa en riktigt stor kaka och kunde slösa lite.

Spettkaka är en kaka som en glutenallergiker tål då den innehåller potatismjöl istället för vetemjöl. Karin skickar med mig flera smakprover hem med fläder, smörkola och kardemumma smak.

Hon visar mig också att man kan skära av den del av botten på kakan och skapa ett handtag av den delen. Lägga tårtpapper i sidorna som sticker upp och ha blommer eller frukt i eller varför inte fylla spettkakan med glass? En del av leveranserna berättar hon går till Operakällaren.

Spettkakor kan beställas på Karins dotters hemsida.



Lite om filmningen. När jag var hemma sist blev pappa mycket överraskad över att jag filmade allt jag lagt ut med min lilla Nokia N97. Men mobilen fungerar precis som det är tänkt nämligen som ett enkelt verktyg som är lätt att använda spontant. Blir det flera filmer kan jag klippa dem och lägga ihop dem direkt i mobilen. Texten i början av filmen skapar jag också där. Däremot går det inte att direkt lägga ut på Youtube utan jag för över filmen till datorn när jag är klar och laddar upp på Youtube. Om jag skulle vilja går det även att lägga på ljud efteråt men jag vill gärna ha med slammer och annat från bakgrunden, därför väljer jag att ha lite ojämn kvalitet på ljudet men att det blir mer genuint. Jag gillar verkligen filmfunktionen i mobilen.

Bilderna ovan är också tagna med mobilen som har ett Zeissobjektiv. Man kan redigera dem och det finns flera fina funktioner för den som gillar att fotografera men jag har i det här fallet förminskat dem i Photoshop.

Mobilen lånar jag under 9 veckor från Nokia för att göra det mesta mobilt.

8 kommentarer:

Örjan sa...

Din bästa videofilm hittills.

för att skära upp rutor mm i spettekaka har jag blivit rekommenderad bågfilsblad.

Känner Du till det och vet varför bågfilsbladet är bättre än en kniv?

Kinna sa...

Vad kul att du tycker om den. Tänkte att den blir lite tråkig med bara bilder på spettkakeugnen och hur de rullar runt men Karin var en underbar människa som pratade på.

Det jag kallar såg i filmen är just ett bågfilsblad. Men jag vet inte varför det är bäst. Berätta!

Lyxpiraya sa...

Åh, Spettekaka. Jag älskar spettekaka !

Jesper sa...

Riktigt roligt reportage! Jag blir inspirerad av dig. Jag har lagt upp en länk från vår sida till dig!
/Jesper från Fikabloggen.se

Kinna sa...

Tack för länken Jesper och kul att det är inspirerande!

Anna sa...

Oh, jag hade nastan glomt spettekaka! Det ar min absoluta favorit. Maste kolla var jag kan kopa det i Malmo nar jag kommer dit om nagra veckor. Maste ju ocksa introducera mina barn till det! Tack for reprtaget- du ar saaa duktig! Foresten, det kom in en kille pa mitt cafe' i gar som precis flyttat till Toronto och han vaxte upp i Brosarp. Vi pratade om hur fint det ar pa Osterlen!

Örjan sa...

Knivar är normalt "kilformade" (eggen naturligtvis smalare är ryggen) Kan därför spräcka en spröd spettekaka.

Bågfilsbladet är "vågigt" för att ge ett bredare sågsnitt, än vad bladet är brett (tjockt).
Därför minskar risken att kakan spricker.

Åsa sa...

mmmmums - det måste vara minst 20 år sedan jag åt spettekaka och det var såååå gott. Det är väl fö inget som är särskilt lätt att få tag på här på västkusten... fast det är inte värt att inte ta reda på, och leta upp spettekakor här heller ;-)
För då kommer jag bara äta upp den ena konen efter den andra :S

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...