29 juli, 2009

Grekisk kaka och svenskt segelfartyg


Sitter i skymningen med Maria Lancing nere vid hamnen och dricker kaffe. Hennes söta mamma sätter fram en grekisk kaka framför mig och Maria som kan mycket om grekisk mat börjar berätta för mig om den. Torr som en skorpa, kryddad med kanel, ouzo och rullad i sesam. Inte söt. Därför ska den ätas med turkiskt sött kaffe för att riktigt komma till sin rätt. Jag gillar den skarpt!

Här letade jag som inspiration upp ett recept som skulle kunna vara nämnda kaka. Kanske heter den då Koulourakia. På paketet, som var grekiskt, kunde vi inte tyda ut något namn.

Skonerten som är på väg in heter Klara-Marie och under sommaren kan man segla med ut med henne från Skillinge nästan varje kväll. Läs gärna mer på hemsidan om föreningen med 500 medlemmar som stödjer projektet att restaurera och bevara det här gamla 1800-tals skutan.

3 kommentarer:

Kristina Persson sa...

Fint att lilla skylten kom med! Välkommen till Örnahusen säger Krister.

Kristina

Kinna sa...

Ah, den tänkte inte jag på. Tack för inbjudan. Jag tänker komma ner igen någon vecka i augusti och då har jag sällskap och lite mer mat ska lagas så vi kommer gärna förbi och handlar grönsaker hos Krister. Har åkt förbi skylten redan någon gång och tänkt på dig/er.

Anne-Line sa...

Hej gamle vän, för grekisk översättning - konsultera din vänninna i Onslunda!

Mvh,
Anne-Line i syd!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...